مهر از اردبیل گزارش می دهد؛

مخروبه هایی به نام مدرسه در كنج محرومیت

مخروبه هایی به نام مدرسه در كنج محرومیت

بکسیها: بعضی از روستاهای مناطق محروم استان اردبیل امروز با معضل جدی عدم ساماندهی مدارس روستایی مواجهند، مشکلی که در بن بست اظهارات متناقض مردم و مسؤلان دانش آموزان را بلاتکلیف کرده است.



خبرگزاری مهر؛ گروه استانها - نوشین سلامت: چند سالی است که در عین توجه آموزش وپرورش استان اردبیل به توسعه فضاهای آموزشی در مناطق شهری با کمک یا بدون کمک خیران، بی توجهی این نهاد به ساخت و بازسازی مدارس روستایی کاملاً مشهود بوده بطوریکه اکنون روستاهای تعدادی از شهرهای محروم ازجمله شهرستان گرمی با این بی توجهی و قصور آموزش وپرورش در انجام وظیفه خود به شکلی ملموس مواجه می باشد.
مدارس بلااستفاده روستاهای شهرستان گرمی که حالا بعد از تشدید معضل مهاجرت به دنبال مشکلاتی از قبیل بیکاری و گسترش تمایل به شهرنشینی به حال خود رهاشده اند این روزها تنها استفاده ای که از این فضاها نمی گردد، بهره برداری آموزشی است، چونکه تعداد زیادی از این مدارس هم اکنون فقط به انباری عمومی، طویله احشام و مکانی برای بازی کودکان تبدیل گشته اند و این مشکل در پی بی توجهی آموزش وپرورش به ساماندهی سرانه آموزشی استان به وجود آمده است.

مدارسی که فارغ از استاندارد بودن یا نبودن آنها روزی کلاس درس معلمان و دانش آموزان در آن تشکیل می شده، حالا با ادله خودساخته آموزش و پرورش در ردیف فضاهای آموزشی ای قرار دارند که بدون استفاده بوده و باید با گرفتن مجوز لازم از نهاد بالادست به زودی تخریب شوند.
مدارسی در مناطق محروم و روستایی که جهت استفاده آموزشی مناسب نبوده یا به هر علت منطقی همچون نبود دانش آموز یا روستای خالی از سکنه متروکه است باید با اولویت آموزش و پرورش تخریب شوند در پیگیری مسئله وضعیت نامناسب برخی مدارس روستاهای شهرستان گرمی پای صحبت مدیرکل آموزش و پرورش استان نشستیم که وی در این زمینه اظهار نمود: مدارسی در مناطق محروم و روستایی که جهت استفاده آموزشی مناسب نبوده یا به هر علت و منطقی همچون نبود دانش آموز یا روستای خالی از سکنه متروکه است باید با اولویت آموزش و پرورش استان و گرفتن دستور از وزارت آموزش و پرورش تخریب و ساماندهی شوند.
احمد ناصری افزود: برخی از این مدارس با جذب اعتبارات کافی در سال تحصیلی گذشته مرمت و تعمیر شدند که همین مدارس هم یا به سبب نبود جمعیت کافی در سال تحصیلی آینده و پیش بینی آموزش و پرورش بدون استفاده خواهند ماند یا تعداد دانش آموزان کمی در این مکان مشغول به تحصیل خواهند شد.
سرنوشت نامعلوم ۱۶ مدرسه ابتدایی روستایی
در مصاحبه با مسئولان آموزش شهرستان گرمی مشخص شد که ۱۶ روستای این شهرستان بصورت کاملاً جدی با مشکل آموزشی مواجهند که تکلیف مدارس رها شده این روستاها هنوز مشخص نبوده یا در بعضی روستاها برای مدارسی که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، حکم تخریب و قلع و قمع گرفته شده است!
روستاهایی از قبیل کلانسرا، شیخ لر، درمانلو، تولون، دیزج، بی عرق، حمزه خانلو و… بالفعل با مشکلات آموزشی مواجهند که در بررسی این مسئله مشخص شد که حتی مسئولان آموزشی استان و شهرستان نیز در نوعی بلاتکلیفی درباب تعیین سرنوشت این فضاها به سر می برند، طوری که در وضعیتی نامعلوم برای برخی از مدارس روستایی که ظاهری سالم داشته و اتفاقاً خانوار قابل توجهی هم در این روستاها سکونت دارند حکم تخریب گرفته اند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرمی با اشاره به آخرین وضعیت مدارس روستاهای شهرستان گرمی به خبرنگار مهر اظهار داشت: اکنون ۱۶ مدرسه روستایی در توابع شهرستان گرمی بدون استفاده و متروکه است که برخی از این مدارس به سبب وضعیت ظاهری نامتعارف و فرسوده در روستاهایی همچون زینگیر و کلاسر باید با حکم قطعی تخریب شوند.
رسول اشرفی با تاکید بر این که برخی از این مدارس در بهترین شرایط خود تعداد معدودی دانش آموز دارند، اظهار داشت: در بعضی از روستاهای شهرستان گرمی که به سبب مهاجرت جمعیت کمی در آن سکونت دارند مدارس کانکسی دایر و جهت استفاده دانش آموزان در اختیار اهالی قرار داده شده است.
عالی زاده، یکی از اولیای دانش آموزان روستای گرمی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن ابراز گلایه از وضعیت نامناسب تحصیل کودکان در روستاها، اظهار داشت: متأسفانه سالیان طولانی است که تحصیل دانش آموزان در مناطق روستایی هیچ گاه از اولویت های آموزش و پرورش نبوده و در هنگام توزیع سرانه آموزشی در مناطق شهری و روستایی آنچه سهم روستاهای دورافتاده شده چیزی جز مدارس کانکسی نبوده که در بهترین شرایط همین مدرسه سیار هم نیاز جمعیت روستایی را برطرف نکرده است.
کوچ اهالی به مناطق بالادست یا پایین دست مزید بر علت
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرمی کوچ اهالی روستاها به مناطق مختلف در یک محدوده مشخص را یکی از علل بلاتکلیفی مدارس و فضاهای آموزشی روستایی در گرمی عنوان و اشاره کرد: تفکیک برخی روستاها به روستاهای بالادست و پایین دست در نتیجه کوچ یا نقل مکان اهالی سبب شده تا برخی از مدارس این روستاها بلااستفاده مانده و همین موضوع آموزش و پرورش و نوسازی مدارس را مجبور به ساخت مدرسه جدید در مکان بالادست کرده که گاهی پس از ساخت مدرسه نیز به سبب نبود جمعیت و مهاجرت همین فضاهای آموزشی متروکه مانده است.
اشرفی وضعیت مناسب برخی مدارس روستایی گرمی را نیز تصریح کرد و اشاره کرد: ناگفته نماند که در بعضی روستاهای شهرستان همچون روستای درمانلو، تولون و دیگر روستاها شرایط آموزشی خوبی حاکم است، اما همانطور که گفته شد اصلی ترین مشکل ما در این راستا نبود جمعیت روستایی و بلااستفاده ماندن مدارس است.
گفتنی است، در پی بررسی آخرین وضعیت مهاجرت در شهرستان گرمی و روستاهای دور افتاده مسئله را برای شفاف سازی و اطلاع رسانی به فرمانداری شهرستان ارجاع دادیم و با وجود درخواست های مکرر برای احصای آمار مهاجرت و جمعیت روستاهای گرمی هیچ همکاری از طرف این ارگان انجام نشد.

تمام گفته های رییس آموزش و پرورش گرمی در حالی است که خیلی از دانش آموزان روستاهای گرمی همزمان با شروع سال تحصیلی به سبب نبود معلم در روستای خود یا حتی نبود مدرسه برای فراگیری تعلیم به روستاهای همجوار می روند که همین موضوع گاه به تنهایی برای این دانش آموزان خطرآفرین می شود.
زمانی می توان در یک منطقه تصمیم به تخریب فضای آموزشی گرفت که آن فضا ظاهری کاملاً فرتوت و اسفناک داشته باشد یا در شرایطی دیگر هیچ جمعیتی جهت استفاده از این فضاها در روستا وجود نداشته باشد
قابل توجه آن دسته از مسئولانی که از تصمیم برای تخریب مدارس روستاهای گرمی صحبت می کنند؛ زمانی می توان در یک منطقه تصمیم به تخریب فضای آموزشی گرفت که یا سازه ظاهری کاملاً فرسوده و اسفناک داشته باشد که در این حالت باید برای رفع نیاز آموزشی جمعیت حاضر در منطقه نیز پیش از تخریب چاره ای اندیشید، یا در شرایطی دیگر هیچ جمعیتی جهت استفاده از این فضاها در روستا وجود نداشته باشد که در این مواقع نیز باید با حفظ شأن آموزش و تعلیم نسبت به نگه داری این اماکن اقدام نمود.
تغییر کاربری مدارس بدون ضوابط انجام می شود
حالا که برخی فضای های آموزشی در روستاهای گرمی متروکه بوده و هیچ فعالیت درسی و آموزشی در آنها صورت نمی گیرد بگفته آموزش و پرورش شهرستان خیلی از اهالی تغییر کاربری مدارس برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی با هدف رفع بیکاری در منطقه را درخواست کرده اند!
در پیگیری این مسئله از آموزش و پرورش استان مشخص شد که چنین درخواستی از طرف مردم برخی روستاها مطرح شده و این مساله بصورت جدی در دست بررسی و مطالعه است که در صورت وجود رضایت از طرف طرفین یعنی مردم و نهاد دولتی این مساله بالفعل امکان دارد.

تغییر کاربری، تخریب یا حتی واگذاری اماکن آموزشی و مدارس در صورتی انجام می شود که جوانب موضوع به خوبی سنجیده شده و سیستم آموزشی این مسئله را صراحتاً تأیید کند که این فضا به دلیلهای موجه مورد استفاده عموم قرار نمی گیرد
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در این زمینه اظهار داشت: تغییر کاربری، تخریب یا حتی واگذاری اماکن آموزشی و مدارس در صورتی انجام می شود که جوانب موضوع به خوبی سنجیده شده و سیستم آموزشی این مسئله را صراحتاً تأیید کند که این فضا به دلیلهای موجه مورد استفاده عموم قرار نمی گیرد، یا چنین قابلیتی ندارد یا اصلاً از همان بدو راه اندازی بصورت دقیق نیازسنجی نشده و ساخت آن صحیح نبوده است.
ناصری اشاره کرد: شهرستان گرمی یکی از مناطق محروم استان اردبیل شناخته می شود که خیلی از روستاهای آن در چند سال قبل به سبب برخی لطمه ها و خطراتی که اهالی را تهدید می کرده یا خالی از سکنه شده یا تعداد کمی از خانوارها در آن سکونت دارند و همین موضوع طبیعتاً خیلی از مشکلات را برای سرانه های آموزشی، رفاهی و خدماتی در پی دارد، چونکه وقتی فضایی در یک منطقه مورد استفاده مردم همان منطقه قرار نمی گیرد باید تعیین تکلیف شود.
تحصیل دانش آموزان روستایی اهمیتی برای آموزش و پرورش ندارد
با وجود تمام حرف های مسئولان آموزشی شهرستان و استان که دلیل تخریب فضاهای آموزشی و چشم بستن بر روی تحصیل کودکان و آمال و آرزوهای آنان را مهاجرت و نبود جمعیت کافی در روستاهای گرمی عنوان کردند، صحبت های مملو از نگرانی جمعیت روستاها چیزی مغایر با این اظهارات و نگاه های مسئولان بود.
یکی از اهالی روستاهای گرمی با اشاره به این که دخترش در مقطع متوسطه دوره اول تحصیل می کند، اشاره کرد: با آنکه فرزندان ما مقطع ابتدایی را در روستای خودمان با برخی مشکلات تحصیل کردند، ولی حالا برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید مسافتی را تا رسیدن به روستایی طی کنند که مدارسی در مقطع متوسطه دارد.

به گفته یکی دیگر از اهالی روستاهای شهرستان گرمی، با شیوع ویروس کرونا نه فقط تحصیل دانش آموزان در روستاها در بستر فضای مجازی دنبال نشد که همین دانش آموزان هم نزدیک به ۲ سال است که بصورت حضوری بر سر کلاس درس حاضر می شوند.
این مادر نگران از وضعیت تحصیلی و سلامت فرزند خود اظهار داشت: نبود امکانات و زیرساخت ها در روستا خیلی از اهالی را مجبور کرده تا چشم به ترک تحصیل فرزندان شان بسته و هر گونه عواقبی را به جان بخرند.
مدارسی که روزی با هزاران امید و آرزو تولید شده بودند تا مکانی برای تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور باشند، این روزها در عین ناباوری در روستاهایی که نیاز مبرمی به مدرسه است از طرف آموزش و پرورش تصمیم به تخریب آنها گرفته شده تا با این اقدام کاخ آرزوی دانش آموزان زیادی ویران شده و حسرت های بی شماری در دل این کودکان تلنبار شود.
موضوعی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت وضعیت تنها چند روستای شهرستان گرمی بود که بی گمان در بررسی دقیق تر مشخص خواهد شد که خیلی از روستاهای دور از مرکز شهرستان و محروم با مشکلات جدی تر و بزرگ تری مواجه اند که آموزش و پرورش هرچه قدر هم در کتمان این مساله تلاش کند تغییری در صورت مسئله ایجاد نمی گردد.

اکنون اهالی هر یک از روستاهای شهرستان گرمی امید دارند تا در بین انبوه مشکلات رفاهی، خدماتی، بهداشتی و زیرساختی حداقل خیال شان از بابت تحصیل فرزندان خود راحت باشد که تحقق این خواسته مردم روستاها نیاز به همراهی آموزش و پرورش و حضور این نهاد در کنار مردم دارد.


منبع:

1400/04/22
20:34:32
0.0 / 5
932
تگهای خبر: آموزش , خدمات , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد