ایمنی حمل و نقل و راه، کلید واژه حیات انسان ها

ایمنی حمل و نقل و راه، کلید واژه حیات انسان ها

بکسیها: پس از حادثه برخورد دو قطار مترو در ایستگاه چیتگر، مسئله ایمنی حمل و نقل عمومی به مانند لزوم وجود ˮ کافی و به اندازهˮ وسایل حمل و نقل عمومی در تهران مهم شده است و داشتن وسایل نقلیه عمومی ایمن و راه های ایمن برای تردد یکی از مطالبات مردمی است.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، داشتن حمل و نقل ایمن در کنار فراوانی وسایل حمل و نقل عمومی پس از حادثه متروی چیتگر و حوادث ترافیکی، به یک مطالبه عمومی بدل شده است و این که تعداد کشته های تصادفات تهران برابر آمار پلیس کم شده است؛ اما تدوام این روند و داشتن حمل و نقل عمومی و راه ایمن، دغدغه مردم است.
در این میان جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز ضمن تاکید بر توجه مدیران شهری به ایمنی وسایل حمل و نقل عمومی می گوید: وقتی در مورد ایمنی حمل و نقل صحبت می نماییم، از اهمیت توجه به زندگی انسان ها صحبت می نماییم. ما امروز نیازمند بازبینی بنیادین در نوع نگاه خود به شهر هستیم. بهترین راهبردی که می توان برای یک شهر ایمن در نظر داشت کاهش سهم سفر با اتومبیل است. شهری که مردمانش کمتر رانندگی می کنند، کمتر در معرض لطمه های رانندگی قرار دارند و ارتقاء ایمنی حمل و نقل درون شهری بعنوان یکی از با اهمیت ترین عوامل ایمنی شهر، از اولویت های اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است و لازم است شورای اسلامی شهر تهران دراین زمینه نقش نظارتی خودرا بسیار افزایش دهد.


جای خالی برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل در تهران
وی ادامه می دهد: موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از با اهمیت ترین کلید واژه ها است اما متاسفانه تا حالا به این مساله کلیدی توجهی نشده است. قوانین و الزامات قانونی مختلفی در زمینه ایمنی وجود دارد ولی با این وجود برنامه ای جامع و عملیاتی در زمینه ایمنی حمل و نقل مختص شهر تهران وجود ندارد و برمبنای بند ۱۹ ماده پنجاه و پنجم برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران، مقرر گردید شهرداری برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران را تا آخر سال اول برنامه تهیه کندکه با گذشت بیش از ۳ سال از ابلاغ برنامه سوم تا حالا این مهم انجام نشده است.

تهران در افق ۱۴۰۴
تشکری هاشمی با تاکید بر این که متاسفانه سیاست های پیوسته و ادامه دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد و به طور مقطعی و متناسب با نظرات مدیران دستخوش تغییرات می شود، اضافه می کند: اما رویکرد اصلی مدیریت شهری بمنظور ارتقاء ایمنی حمل و نقل شهر تهران می بایست عمل به اقدامات تصریح شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران باشد. در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، چشم انداز اصلی شهر تهران اینطور تعریف شده است که"در سال ۱۴۰۴، شهر تهران دارای سیستم حمل ونقلی است که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین المللی ارتقاء می دهد. این امر متضمن آنست که این سیستم یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی شهری بوده و با در نظر گرفتن محدودیتهای منابع نیز قابل اجرا باشد."


کدام مناطق در صدر بروز تصادف هستند؟


وی با ارائه آمارهایی از وضعیت تصادفات در تهران می گوید: مطابق آمار و اطلاعات حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در سال ۱۳۹۹، تعداد تصادفات فوتی شهر تهران ۵۸۳ فوتی بوده است و مطابق این آمار سهم فوت شدگان به ترتیب شامل ۴۱ درصد عابران پیاده، ۳۸ درصد راکب موتورسیکلت، ۸ درصد سرنشینان خودرو، ۷ درصد راننده خودرو و ۶ درصد سرنشین موتورسیکلت بوده است. این در حالیست که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه سواران ۲۶ درصد از کل فوت شدگان و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ ۲۸ درصد دیگر را شامل می شوند و اصلی ترین علت تصادفات در شهر تهران نیز مربوط به عدم توجه به جلو گزارش شده است و بیشترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه ها و خیابان های اصلی است.
بگفته این عضو شورای شهر تهران، تعداد تصادفات جرحی شهر تهران، ۱۶۵۸۴ فقره در سال ۱۳۹۹ گزارش شده است و بیشترین آمار فوتی در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به مناطق ۴، ۱۵، ۱۹ و ۵ بوده است.


لزوم ریشه یابی عامل تصادفات

تشکری هاشمی با تاکید بر این که آمارهای ارائه شده نشان میدهد دستگاه های مرتبط از قبیل شرکتهای سازنده خودرو ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، قانون گذاران، شهرداری ها، پلیس، آموزش و پرورش و رسانه ها در کشور وظایف خودرا درباب ارتقاء ایمنی حمل و نقل به درستی انجام نداده اند، می افزاید: امروزه تعداد زیادی از مردم بر اثر تصادفات رانندگی در جاده های کشور متحمل خسارات سنگین و بعضاً غیر قابل جبران می شوند. این امر سبب شده تا دست اندرکاران حمل و نقل، تمرکز ویژه ای بر موضوع ایمنی حمل و نقل داشته باشند. اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که سرمایه گذاری در امتداد ارتقای ایمنی حمل و نقل در چه محورهایی باید صورت پذیرد و ریشه یابی عوامل تصادفات یکی از گام های اساسی در انجام وظیفه نهادهای مسئول به وظیفه خود در قبال ایمنی حمل و نقل و ترافیک می باشد.
وی می افزاید: امروز زمان آن فرا رسیده است که از حمل و نقل عمومی بعنوان یک ابزار برای ایمنی در حمل و نقل استفاده نمائیم، برای اینکه می تواند خطر تصادف را برای شهروندان یک جامعه بطور شایان توجهی کم کند. در مطالعات انجام شده برای ۳۲ شهر با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر یک رابطه معکوس بسیار قوی میان تلفات رانندگی و میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی مشاهده می شود. تقریباً تمامی شهرهای بزرگ که سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی در آنها بطور متوسط کمتر از ۳۰ سفر در سال است، بیش از ۶ نفر تلفات رانندگی در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند. این درحالیست که تقریباً تمامی شهرهای با سرانه سفرهای حمل و نقل عمومی به میزان بیش از ۵۰ سفر در سال، تلفات رانندگی به میزان کمتر از ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر دارند.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، در حالی تشکری هاشمی از کاهش قابل توجه تصادفات بواسطه استفاده مردم از حمل و نقل عمومی سخن به میان می آورد که تهران از فقر شدید حمل و نقل رنج می برد بگونه ای که هم اکنون که وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود ندارد، تعدادی از شهروندان ترجیح می دهند با وسایل شخصی خود تردد کنند، داشتن مسیری ایمن نیز مورد توجه قرار گرفته است و بر طبق اعلام سرپرست اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در هر منطقه تهران به طور متوسط ۳۰ الی ۳۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که با یک حساب سرانگشتی می توان گفت تهران ۶۶۰ الی ۷۷۰ نقطه حادثه خیز دارد.


بزرگراه آزادگان و امام علی در صدر محل بروز تصادفات فوتی
حسینی نژاد از شناسایی همه نقاط حادثه خیز معابر پایتخت برای افزایش ایمنی حمل و نقل آگاهی داده و می گوید: گروه پایش تصادفات اداره کل مهندسی و ایمنی شکل گرفته است که نوع تصادفات، تعداد و تکرر آنرا شناسایی می کند که این بازدیدها در سطح مناطق ۲۲ گانه فعال است، اما اولویت بازدید با مناطقی است که بر طبق آمارها بیشترین تصادفات را به لحاظ نوع معبر داشته باشند، بگونه ای که مناطق ۱۸ و ۱۹ که درگیر بزرگراه آزادگان هستند و همین طور مناطق ۱۵ و ۱۶ به سبب ثبت بیشتر تصادفات در آنها در اولویت رفع خطر و ایمن سازی معابر هستند.
وی با اعلان اینکه بیشتر نوع تصادف در بزرگراه آزادگان برخورد خودرو با عابر پیاده است، می گوید: سهم عابرین پیاده در فوت شدگان این بزرگراه بیشتر است بنا بر این نصب پل عابرپیاده و ایمن سازی مسیرهای ورودی و خروجی بزرگراه آزادگان در دستور کار قرار گرفته تا تصادفات با اصلاح هندسی کم شود که این موارد به مناطق ابلاغ گردیده و امیدواریم با انجام این اقدامات تصادفات کاهش یاید.
به گفته ی ایشان، بزرگراه امام علی دومین بزرگراهی است که بیشترین تصادفات در آن رخ می دهد و آمار فوت شدگان تصادفات در آن بالا است، بررسی ها نشان داده است که راکبان موتورسیکلت بیشترین سهم در فوت شدگان این بزرگراه را دارند که در بازدید مشترک با پلیس راهور علل وقوع حوادث بررسی و نقاط حادثه خیز شناسایی و در امتداد افزایش امنیت معابر تصمیماتی ارائه شد که این تصمیمات در قالب بخشنامه ای به مناطقی که بزرگراه امام علی از آن عبور می کند، ابلاغ گردید.
وی در مورد تعداد نقاط حادثه خیز تهران نیز می افزاید: بطور متوسط در هر منطقه ۳۰ الی ۳۵ نقطه که احتمال بروز حادثه را داشته باشد یا برای افزایش ایمنی نیاز به اصلاح هندسی دارد، مشخص می شود که امسال یکی از اهداف مهم ما رفع اینطور مخاطرات است که امیدواریم با همراهی پلیس و همت مناطق این مهم رخ دهد، اما دقت داشته باشید که این آمار فقط برای نقاط حادثه خیز نیست، بلکه در امتداد پیشگیری اقداماتی صورت می گیرد تا ظرفیت بروز حادثه کم شود.



1401/02/13
12:26:26
0.0 / 5
187
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , سرمایه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد