در نشست خبرگزاری مهر مطرح شد؛

گردشگری دریایی، از نیاز به سند ملی تا استانداردهای بهره برداری

گردشگری دریایی، از نیاز به سند ملی تا استانداردهای بهره برداری

نشست بررسی گردشگری دریایی با محوریت استفاده از سواحل و جزایر ایرانی انجام شد و معاونان نهادهای مربوطه گفتند مردم محلی گزینه مناسبی برای حفاظت در کنار استفاده از ظرفیت ها هستند.



گروه جامعه؛ دو ماه پیش دولت مصوبه طرح ساماندهی گردشگری سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران را ابلاغ نمود. بر طبق این مصوبه نهادهای ذی ربط می بایست اقدامات مختلفی را انجام دهند همچون تهیه پیوست تخصصی گردشگری پایدار برای طرح های توسعه گردشگری در سواحل، تهیه و تصویب بسته حمایتی و تشویقی برای جذب سرمایه گذاران بخش غیردولتی، تهیه دستورالعمل و ضوابط نحوه واگذاری امور مربوط به ایمنی و خدمات رفاهی سواحل به جوامع محلی و تشکل های غیردولتی، تشویق و ترویج فرهنگ طبیعت دوستی و اجرای برنامه های آموزشی و صدور مجوز به مجریان صاحب صلاحیت طرح های گردشگری دریایی بمنظور راه اندازی اسکله های تفریحی و شناورها.
در این خصوص خبرگزاری مهر در نشستی، از معاونان سازمانهای مربوطه همچون وزارت میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست خواست تا راهکارهای خودرا در زمینه استفاده از گردشگری دریایی، سواحل و جزایر عرضه کنند، چالش ها را بررسی نموده و به بررسی نقاط قوت و ضعف آن بپردازند.
در این میان حفظ محیط زیست سواحل و دریاها هنگام حضور گردشگران، آموزش به جامعه محلی و گردشگران و همچون مطالبی بود که در این میزگرد به آنها پرداخته شد.

در این میزگرد، حسین عباس نژاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم عوامل مؤثر گردشگری دریایی را در نظر بگیریم بحث زیرساخت، استانداردها و آموزش و فرهنگ سازی را باید مورد توجه قرار دهیم. شاید درباره زیرساخت با این حجم از توریست داخلی که در کشورمان وجود دارد بتوان اظهار داشت که زیرساخت های حمل و نقل و اسکان به اندازه کافی وجود دارد در حقیقت زیرساخت هایی که بتواند توریست را بواسطه هدفی که دارد راضی کند، در طبیعتمان داریم. بطورمثال در طبیعت گردی آنقدر تنوع داریم که فکر نمی کنم عدم رضایتی برای توریست به وجود بیاید.
وی اضافه کرد: از نظر شناور و اسکله هایی که نیاز است هم استانداردها بصورت متفرقه وجود دارد و هر بخشی استاندارد خودرا دارد. در ارتباط با آموزش و فرهنگ سازی مقداری باید کار شود. نه این که توریست آگاهی لازم را ندارد بلکه توریست درباره ظرفیت های دریا آگاهی لازم را ندارد.
شاید بخش عمده ای از افرادی که به سواحل می روند کسانی هستند که منطقه را شناخته اند و بصورت روتین در سال های متناوب به آنجا رفت و آمد می کنند یا این که با هدف دیگری می روند و در کنارش از این طبیعت هم استفاده می نمایند مثل فردی که برای خرید به قشم می رود اما نمی داند چند جای دیدنی دیگری هم در این جزیره وجود دارد.
خیلی ها نمی دانند که بندر کنگ نخستین بندر تجاری ایرانی بوده است. درحالی که مردم این بندر کارهای زیادی انجام داده اند که گردشگری بندر رونق پیدا کند اما خیلی ها حتی نمی داند تلفظ درست آن چیست. چند نفر برای گردشگری ساحلی به چابهار می روند؟ درحالی که سواحل مکران زیباترین سواحل است.

وی افزود: این که مردم را از سمت مناطق مرکزی کشور به سمت جزایر و سواحل سوق دهید تا از دیدنی ها و امکانات گردشگری آنجا به قصد گردشگری دریایی استفاده کنند موضوع مهمی است. شما باید هزینه ها را طوری مدیریت کنید که توریست نگوید سفرم به این جزیره از سفر به کشور خارجی گران تر شد.
باید از پتانسیل وزارتخانه ها در جهت توسعه زیرساختها استفاده کرد
عباس نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: صدای قایقی که توریست را در جنگل حرا جابه جا می کند نباید زیاد باشد ما این استاندارد را از همان مردم بومی گرفته ایم و الان رعایت می شود. قبلاً مردم و گردشگران با دلفین ها مسابقه می گذاشتند اما مردم گفتند که با این کار دلفین ها فراری می شوند دیگر الان مردم محلی حتی اگر یک توریست درخواست کند حاضر به انجام این کار نیستند.
مردم خودشان به این فرهنگ رسیده اند. پس بهتر است در همه زمینه ها همگرایی و تشکلی را ایجاد نماییم و بخش های مختلفی که تأثیر گذار هستند را کنار هم بیاوریم. می توان اقتصاد توریست محور را تنظیم کرد و فرهنگ توریست را بالا برد و از پتانسیل هایی که وزارتخانه ها دارند در جهت توسعه زیرساختها استفاده نمود.
این مقام مسئول اظهار داشت: باید بتوان در زمینه استفاده از ظرفیت های گردشگری جزایر و سواحل کسی که مکنت مالی دارد را جذب کرد در کنارش از نظر اقتصادی طوری هماهنگ شد که اگر کسی درآمد متوسطی دارد نیز بتواند با یارانه ای که به او می دهید جذب شود و از این امکانات استفاده نماید.

دخیل کردن بخش خصوصی عاملی است که نادیده گرفته می شود اما باید قبول کرد گردشگری را بخش خصوصی و جامعه محلی اداره می کند
محمد قاسمی مدیر کل سابق دفتر توسعه گردشگری داخلی وزرات میراث فرهنگی نیز در این جلسه اظهار داشت: از آنجائیکه گردشگری دریایی حوزه ها و بخش ها و نهادهای مختلفی را در خود درگیر می کند؛ توسعه آن نیازمند عزم ملی بین دستگاهی است. ایجاد پنجره های واحد برای صدور مجوزهای مربوطه نیز می تواند یکی از راهکارهایی باشد که حداقل از نظر جذب متقاضی یا سرمایه گذار کمک می نماید.
وی افزود: ترویج الگوهایی مثل کمیته های ملی طبیعتگردی یا ستاد هماهنگی خدمات سفر و یا شورای عالی میراث فرهنگی ذیل این ساختارها یا نهادهای ملی ایجاد هماهنگی می کند و جذب سرمایه گذار و صدور مجوزهای مربوطه را تسهیل می کند اما از بعد اجرای پروژه های گردشگری بنظر می رسد دخیل کردن بخش خصوصی عاملی است که نادیده گرفته می شود اما باید قبول کرد گردشگری را بخش خصوصی و جامعه محلی اداره می کند و دولت نهاد تسهیل گر و هماهنگ کننده است. دولت باید شرایطی را فراهم آورد که تسهیل گری در صدور مجوزهای مربوطه یا حتی اعطای وام ها، یارانه ها و… صورت گیرد.
قاسمی اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین مسائل در زمینه گردشگری دریایی آموزش و فرهنگ سازی است. به ویژه راهنمایان گردشگری. یعنی راهنمایان بعنوان اجزای اصلی زنجیره گردشگری در این که خدمات خوبی ارائه شود و این که توریست مجاب شود نتایج منفی زیست محیطی را به حداقل برسانند بسیار تأثیر گذار هستند. گردشگری باید به محیط زیست کمترین لطمه را وارد کند و به جامعه میزبان منفعت برساند.
پس باید راهنمایان دراین زمینه توجیه شوند بنا بر این برای آنها دوره های آموزشی و تکمیلی حوزه گردشگری دریایی تدوین شده که درحال ابلاغ است. در گردشگری دریایی هم تضمین امنیت مهمست و هم تضمین کیفیت خدمات. باید استانداردهای لازم برای تامین امنیت گردشگری دریایی توسط سازمان دریانوردی برقرار شود. وزارت میراث فرهنگی نیز استانداردهای لازم را برای تضمین کیفیت خوب خدمات گردشگری و سازمان محیط زیست نیز باید نتایج مثبت گردشگری دریایی را تضمین کند.
وی پیشنهاد کرد: گردشگری دریایی به تدوین سند بخشی ملی نیاز دارد. این سند ملی می تواند پیوست فرهنگی و زیست محیطی داشته باشد. بعد از آن که سند تدوین می شود تصویب و اعلام خواهد شد. پس از آن ضمانت اجرائی پیدا می کند من پیشنهاد می کنم که سند گردشگری دریایی با محوریت وزارت میراث فرهنگی و نهادهای مربوطه تدوین شود.

برای توسعه گردشگری دریایی باید ظرفیت هر منطقه را برآورد کنیم
در ادامه داوود میرشکار مدیر کل صیانت از زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: راهکارهایی که به ذهن ما می رسد به جهت اینکه بتوانیم توریسم دریایی را راه اندازی نماییم این است که ظرفیت هر منطقه ای را برآورد نماییم تا به اندازه آن ظرفیت بتوان از سواحل استفاده نمود.
رعایت استانداردها نکته دیگری است که باید به آن توجه گردد چه رعایت استاندارد ساخت و سازهایی که انجام می شود چه رعایت استاندارد بازدید گردشگران از آن محیط و چه رعایت استاندارد ورود آلودگی ها به محیط. چون آلودگی ها به یک منطقه گردشگری تنها آلودگی بصری نیست بلکه ما آلودگی های صوتی داریم که باید کنترل شوند یکی دیگر از آلودگی هایی که باید به آن توجه کرد آلودگی نوری است آلودگی نوری سبب می شود بعنوان مثال زیستگاه تخم گذاری لاک پشت های دریایی به خطر بیفتد. باید برای هر منطقه گردشگری، ارزیابی فعالیت ها انجام گیرد. باید این مساله مدیریت و ارزیابی شود تا بتوانیم توسعه پایدار گردشگری را داشته باشیم.

1400/11/27
22:32:59
0.0 / 5
378
تگهای خبر: آموزش , باتری , پروژه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد