دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

بكسیها: دبیركل مجمع شهرداران كلانشهرهای ایران اظهار داشت: دیپلماسی شهری از موضوعاتی است كه ارتباط مستقیم با شهروندان دارد.



به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا کمال مرادی در پاسخ به این پرسش که کدام شهرهای موفق در جهان ظرفیت پیشنهاددهی به شهر تهران را دارند، توضیح داد: بحران ناشی از ویروس کرونا و پاندمی یا همه گیری جهانی آن، تبادل تجربه های موفق میان کشورهای پیشرو در ارائه راهکارهای موثر و کارآمد برای جلوگیری از گسترش این ویروس را به امری ضروری تبدیل کرد که می تواند نمود عملی و کاربردی از مقابله با کرونا از راه دیپلماسی شهری باشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا می توان از تجربه رایزنی و تبادل تجربیات شهرداری تهران با شهرهای بزرگ جهان مانند آنکارا، استانبول، مسقط، سئول، رم، لندن نام برد که به نتایج خوبی هم رسیده اند همین طور به پیام شهردار تهران به شهرداران کلانشهرهای جهان می توان اشاره نمود که زندگی در جهانی با بحران های جهانی شده نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری جهانی و تجدید نظر در الگوهای حکمرانی ملی و بازاندیشی در نسبت امر ملی با امر جهانی است. بعنوان اقدام مکمل پیام شهرداران کلانشهرها و شهرهای دیگر نظیر اردبیل، کرمان، رشت و یاسوج بر ضرورت برخورداری همه شهروندان جهان از امکانات بهداشتی در مقابله با این ویروس که تحریم ها در بحران کنونی جان و زندگی مردم شهرشان را به خطر انداخته، بر این مهم تاکید می کند که در عرصه دیپلماسی شهری هدف ملت ها هستند نه دولت ها.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اعلان اینکه هر چند دولت ها با یک دیگر مشکل داشته باشند اما ملت ها همیشه می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: از طرفی مرور بر تجربه و روابط خواهرخواندگی شهر تهران با تعداد قابل توجهی از شهرهای مهم و موفق جهان همین طور حضور در بعضی از نهادهای بین المللی حوزه توسعه شهری مانند انجمن کلانشهرهای مهم جهان(متروپلیس)، سازمان شهرها و حکومت های محلی و مجمع شهرداران آسیایی می تواند دراین زمینه که کدام شهرها ظرفیت پیشنهاددهی به تهران را دارند، مفید واقع شود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران در کدام حوزه های فرهنگی، معماری، تاریخی و... می تواند به شهرهای دیگر سراسر جهان صادرات داشته باشد، اظهار داشت: پاسخ به این پرسش از یک جنبه در رابطه با موضع دیپلماسی شهری است و از جنبه دیگر در رابطه با موضوع برندینگ یا برندسازی شهری. در رابطه با جنبه اول بطور کلی دیپلماسی شهری از موضوعاتی است که ارتباط مستقیم با شهروندان دارد و با تاکید بر صنعت گردشگری و تعامل با شهرهای خواهرخوانده همین طور سازمان های غیردولتی مردم نهاد و تعاملات فرهنگی و گسترش ارزش ها و هنجارها می تواند نقش مکمل و مؤثری بر کارکرد دیپلماسی عمومی مبتنی بر توسعه و بهسازی روابط بین ملت ها و شهروندان ارتباط با افراد کلیدی، برقراری روابط راهبردی، در سیاست خارجی را ایفا کند.

وی درباره جنبه دوم یا برندسازی شهری اظهارکرد: بطور کلی تصویر ذهنی ما از شهر انعکاسی از خاطرات مختلف ما از بخش های مختلف آن است. مجموع کیفیت محیط های خارجی و منابع مختلفی مانند تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، صنعت، منظر و محیط زیست در خلق هویت محلی، غرور شهروندی، رضایت اجتماعی مورد نیاز هستند و بر رفتارهای نیز اقتصادی تاثیر می گذارند. همین طور این تصویر شامل ابعادی مانند تصویر اجتماعی (مانند تصویری که از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آیین های آن جامعه)، تصویر اقتصادی (مانند میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت های اقتصادی و …)، تصویر کالبدی (مثل معماری شهر، موقعیت جغرافیایی، معماری و گردشگری و …) و یا تصویری را که از گذشته تاریخی آن شهر داریم، است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر بگفته دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران؛ درحال حاضر مسایل و مشکلات عمده نه فقط در تهران بلکه در تمامی کلانشهرها تصویری منفی از آنها رقم می زند. در نتیجه قدرت مانور آنرا محدود می سازد و اجازه می دهد شهر از جنبه های مختلفی نظیر جذابیت، سرمایه گذاری، رقابت و... افول کند.

وی در آخر اظهار داشت: بمنظور غلبه بر این مشکل نیاز است که بر دارایی های محیط بعنوان عامل مهمی در خلق یک احساس مشترک برای شهروندان همراه با غرور شهروندی، قدرت، عواطف سازنده در تعریف هر فضایی با هویت خاص خود افزوده شود. به همین دلیل و باتوجه به ادبیات نظری و کاربردی موجود دراین زمینه می توان از پتانسیل بالای برندسازی شهری استفاده نمود. پس تاکید بر برندسازی طبیعی بعنوان بازخوانی و صادرات فرهنگ بومی رایج این شهر با خاصیت های منحصر به فردش از یک سو و تلاش در امتداد برندسازی مصنوعی از طرف دیگر چشم اندازی از شهر را می تواند صادر کند که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. جاذبه هایی مانند مناظر دیدنی و تاریخی، غذایی خاص، خاصیت های زیست محیطی و مواردی از این دست که مجموع این اقدامات بتواند هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی تر کند.





منبع:

1399/03/14
22:48:26
5.0 / 5
1746
تگهای خبر: سرمایه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد