معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

آموزش حضوری سرگروه های آموزشی در تابستان

آموزش حضوری سرگروه های آموزشی در تابستان

به گزارش بکسیها، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به ضرورت تغییر نگرش معلمان در استفاده از روش های تدریس نوین، اظهار داشت: دانستن روش های تدریس کافی نیست؛ مهم این است که معلم به این باور برسد که این تکنیک ها می توانند اثربخش تر باشند. همین طور باید مهارت اجرای آنها را نیز کسب کند. به همین دلیل، در برنامه های توانمندسازی تابستانی، آموزش حضوری با بهره گیری از اجتماعات یادگیری درنظر گرفته شده است.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در اجتماع یادگیری معلمان کشور که با همت انجمن علمی آموزشی معلمان آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی برگزار شد؛ بر نقش معلمان به عنوان راهبران تحول در مدارس ابتدایی تاکید کرد و از تدوین برنامه ای جامع و مشارکتی آگاهی داد که با همکاری استانها و معلمان طراحی شده است.
حکیم زاده با اعلان اینکه تحول واقعی در مدارس باید از کلاس های درس شروع شود، اظهار داشت: برنامه تحول معاونت آموزش ابتدایی با سه هدف اصلی شامل پیشرفت کیفیت آموزش، توسعه عدالت آموزشی و تقویت هویت و تعلق دانش آموزان طراحی شده است.
وی با اشاره به نقش کلیدی معلمان اضافه کرد: معلمان راهبران اصلی این تحول هستند. بااینکه در گذشته برنامه ها در ستاد طراحی می شد، این دفعه برنامه ها را با مشارکت فعال استانها و معلمان تدوین کردیم تا فاصله میان ستاد و مدرسه از بین برود.
معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: برنامه تحول در سه محور توسعه صلاحیت های حرفه ای معلمان، تقویت محیط های یادگیری مثبت و استفاده از تکنولوژی های جدید و یادگیری ترکیبی طراحی شده است.
وی ادامه داد: این محورها برگرفته از اسناد بالادستی، خصوصاً راه حل ۳-۱۷ سند تحول بنیادین هستند که بر اصلاح روش های تعلیم و تربیت با تکیه بر روش های فعال و خلاق و نقش الگویی معلمان تاکید دارد.
حکیم زاده با اشاره به تجربه موفق اجتماعات یادگیری در دوران کرونا اظهار داشت: یکی از رویکرد های موفق ما استفاده از اجتماعات یادگیری معلمان بود. در دوران کرونا، معلمان با تولید محتواهای خلاقانه و اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند، انحصار تولید محتوا را شکستند و نقش محوری در آموزش پیدا کردند.
وی ادامه داد: امروز هم این تجربه را در قالب اجتماعات یادگیری بصورت ساختاریافته ادامه داده ایم. در این نشست بالاتر از سه هزار نفر از سرگروه های اجتماعات یادگیری معلمان سراسر کشور حضور داشتند که بزرگ ترین اجتماع یادگیری معلمان کشور را شکل داد.
معاون آموزش ابتدایی با قدردانی از حمایت رییس جمهور از برنامه های تحول، اظهار داشت: پزشکیان، رییس جمهور، از همان شروع دولت، بر لزوم اجرای سند تحول از کلاس های درس تاکید کردند. ایشان باور دارند که تحول باید در مدرسه و با حضور فعال معلمان اتفاق بیفتد، نه فقط در جلسات ستادی.
وی اضافه کرد: حمایت های شخصی رییس جمهور و حضور ایشان در جلسات استانی و کارگروه های تخصصی، پشتوانه ارزشمندی برای عملیاتی سازی برنامه های تحول در مدارس است.
حکیم زاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در این برنامه تحولی، استفاده از تکنولوژی های جدید، یادگیری ترکیبی، کلاس های معکوس و حتی استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی را مدنظر قرار داده ایم. هدف ما این است که دانش آموزان در محیطی شاداب، با چیدمان متفاوت کلاس، مهارت های اجتماعی و تفکر خلاق را تجربه کنند.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، معلمان باید از نقش دانای کل به نقش تسهیل گر یادگیری تغییر کنند. در این رویکرد، همه دانش آموزان دیده می شوند و هیچ کس در کلاس درس احساس نادیده گرفته شدن نخواهد داشت.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش معلمان در استفاده از روش های تدریس نوین، عنوان کرد: دانستن روش های تدریس کافی نیست؛ مهم این است که معلم به این باور برسد که این تکنیک ها می توانند اثربخش تر باشند. همین طور باید مهارت اجرای آنها را نیز کسب کند. به همین دلیل، در برنامه های توانمندسازی تابستانی، آموزش حضوری با بهره گیری از اجتماعات یادگیری درنظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی شده است تا در تابستان امسال، آموزش حضوری سرگروه های اجتماعات یادگیری اجرا شود و این سرگروه ها، به عنوان مربیان محلی، آموزش ها را به معلمان مناطق منتقل کنند.
حکیم زاده از استقبال گسترده معلمان از جشنواره اصلاح روش های تدریس آگاهی داد و اظهار داشت: بالاتر از ۹۲ هزار معلم در این جشنواره شرکت کرده اند. این میزان مشارکت، نشان دهنده انگیزه بالای معلمان در اجرای روش های نوین تدریس و تمایل به ایجاد تحول در کلاس های درس است.
وی ادامه داد: ما در این جشنواره بدنبال تولید محتواهای خلاقانه، فیلم های تدریس، و اشتراک گذاری تجربیات موفق معلمان هستیم تا همه همکاران از این منابع باارزش بهره گیرند.
معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: هدف ما این است که در شروع مهر ۱۴۰۴، مدارس ما تحولی عمیق را تجربه کنند. دانش آموزان باید احساس کنند که فضای مدرسه و کلاس درس تغییر کرده است؛ فضایی شاداب، خلاق، و مشارکتی که معلمان در آن به عنوان راهبران تحول عمل می کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی اظهار داشت: این برنامه، قدمی مهم در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و پاسخ به نیازهای دانش آموزان عصر جدید است.



1404/03/21
11:12:40
0.0 / 5
36
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد