شكوهی مطرح كرد
تشریح جزئیات طرح نماد
به گزارش بكسیها مدیر كل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از صدمه های اجتماعی جزئیات طرح نماد را شرح داد.
به گزارش بکسیها به نقل از مهر، مسعود شکوهی اظهار داشت: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)، بعنوان یکی از برنامه های تحولی در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش صدمه های اجتماعی، فرآیند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی، شامل می شود. وی افزود: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب و درس های زیادی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساخت ها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همینطور چالش ها و فرصت های آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مورد توجه قرار می گیرد. مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از صدمه های اجتماعی اضافه کرد: برهمین اساس، در جهت اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان"، ذیل برنامه ارتقای مهارت های اجتماعی دانش آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹ و به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی ۱۳۹۹ وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با عنایت به درس های آموخته شده، همینطور با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا می شود. شکوهی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال قبل تصریح کرد: در این دستورالعمل، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل های قبلی، چارچوب اجرای برنامه و بعضی از تغییرات آن، شرح داده شده است. وی به بعضی از دستورالعمل ها اشاره نمود و اظهار داشت: چارچوب برنامه «نماد» در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شامل اهداف اختصاصی و سیاست های اجرایی که همچون می توان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزش های ارتقایی «نماد»، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بخصوص شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساخت های فنی شبکه یکپارچه «نماد» اشاره نمود. این مقام مسئول اضافه کرد: بخش آموزش های ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزش های مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل می شود که در مناطق با وضعیت قرمز، محتوای آموزش ها با اولویت آموزش «مهارت های تاب آوری»، انجام می شود و در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات، آموزش ها ی ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارائه محتوای آموز شی به صورت لوح های فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت. شکوهی افزود: غربالگری برای تمامی دانش آموزان، در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید، اجرا می شود و زیرساخت اجرای این بخش، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است. مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از صدمه های اجتماعی به مداخلات مدرسه ای «نماد» اشاره نمود و افزود: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزش های ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریت های روانی اجتماعی، همچون مهم ترین رسالت های مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان هم در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است. وی در مورد ساز و کار عرضه خدمات اورژانسی اظهار داشت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریت های روانی اجتماعی از راه بررسی های روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگری های پایه و نشانگان محور و همینطور از طریق، شواهد میدانی ثبت شده از سوی کارکنان مدرسه (مدیر، مشاور، معلم و…) والدین، صورت می گیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی می گردند. شکوهی پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری، آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان دانست و اظهار داشت: این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب