الگوی جامع ارزشیابی كیفیت آموزشی طراحی می شود
كارگروهی با مسئولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی اقدام نماید.
به گزارش بکسیها به نقل از مهر، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه گزارش پایش کیفیت آموزشی در آئینه امتحانات نهایی اختصاص یافت. خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور بعنوان قلب تپنده ی این نظام به ارائه گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی پرداخت و اظهار داشت: ارکان و اجزا برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش های یاددهی و یادگیری و روش های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه ی راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته اند. بدین جهت روش های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می نماید. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هر ساله بعد از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار می شود، انجام می شود. وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب های درسی را مورد سنجش قرار می دهد اظهار داشت: جداول بارم بندی که بر اساس اهداف و محتوای کتاب ها توسط سازمان پژوهش تعیین می شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است. ساکی ضمن تاکید بر این مساله که آزمون های امتحانات نهایی شناخت محور است اظهار داشت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است. ایشان سپس عوامل مؤثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و… را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه نمود. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در آخر پیشنهاد تشکیل کمیته اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش بخشنامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره های تحصیلی در ساحت های شش گانه را ارائه داد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را بعنوان اقدامی ریشه ای در تدوین الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی دانست و به معاونت برنامه ریزی آموزشی و تولید بسته های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه ریزی نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب