شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارد
بکسیها: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه اساسنامه 19 سازمان وابسته به شهرداری تهران با اشاره به این که شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارد، اظهار داشت: اما آنچه ما نمایندگان مردم موظفیم به آن عمل نماییم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست، صلاح و مصلحت شهر است.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، سید حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه اساسنامه ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران و در پاسخ به شبهاتی که اعضای شورای شهر درباره کلیات این لایحه مطرح نمودند، اظهار داشت: شورا در چارچوب مصوبه ای شهرداری تهران را موظف به ساماندهی سازمان ها کرده است. مطابق مصوبه شورا ملاک و تعیین حوزه های تخصصی سازمان های وابسته به شهرداری تهران بر مبنای موضوع، نوع خدمات و محصولات عرضه شده در قالب مأموریت های قانونی شهرداری تهران مطابق با طبقه بندی پنجگانه تخصصی است و در صورت نیاز باید نسبت به فراهم آوردن سایر حوزه های تخصصی اقدامات لازم صورت گیرد.
رسولی ضمن اشاره به این که شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارند، اظهار داشت: اما آنچه ما نمایندگان مردم موظفیم به آن عمل نماییم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست، صلاح و مصلحت شهر است. بر مبنای مصوبه شورا شناسایی مصادیق وجود توازی، تشابه و تزاحم فعالیت سازمان ها و حذف آنها از راه ادغام و انحلال صورت گیرد. ازاین رو این مصوبه مستند حقوقی ما است.
وی درباره مبحث سازمان پایانه ها هم اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که پایانه ها خارج از وظایف شهرداری است، اما بعد به این نتیجه رسیدیم که در حوزه بار شهرداری وظایف مصرحی دارد که آن وظایف را باید انجام دهد. ما فقط به دنبال کوچک کردن نیستیم در عمل به ماده ۷۲ برنامه سوم که کمیسیون فرهنگی از ابتدا به دنبال آن است، شورا تصویب کرده است که شهرداری سازمان گردشگری داشته باشد. کمیسیون برنامه و بودجه بدون استناد به اسناد بالا دستی و مصوبات شورا کاری نکرده است و فقط دوستان در شهرداری ملاحظاتی دارند که طبیعتا" ما در شورا به جز حقوق مردم نباید دغدغه ای دیگری داشته باشیم.
خزانه دار شورا اضافه کرد: اساسنامه تیپ ارکان سازمان ها را تعیین می کند، وجود تفاوت سازمان در شرح وظایف و مأموریت آنها است. اساسنامه تیپ لازم است اما کافی نیست. بنابراین لازم است برای هر کدام از سازمان ها به صورت علی حده شرح وظایف بیاوریم. ما باید دنبال این باشیم که شهرداری از شورا تبعیت کند نه این که شورا از شهرداری تبعیت کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این لایحه در جهت اصلاح ساختار است؟ اظهار داشت: شورا به اصلاح ساختار رای نداد. شهردار لایحه ای درباره ادغام حوزه دو معاونت عرضه کردند که شورا به آن رای داد. آنچه شورا به آن رای نداد کاهش تعداد معاونت های شهرداری و اصلاح ساختار سازمان ها و شرکت ها بود. ازاین رو این لایحه در جهت اصلاح ساختار سازمان ها نیست. من در جلسه گذشته اعلام کردم که باید به حیات خلوت های شهرداری تهران آخر دهیم. سازمان های نظارتی بیشتر از ۵۰ بار ایرادهای مختلفی به این سازمان ها گرفته اند. آئین نامه واحد به این معنا نیست که همه سازمان ها یکسان هستند. شرح وظایف متفاوت می باشد. آنچه مشترک است، آئین نامه استخدامی است. بر مبنای نص صریح آئین نامه استخدامی، سازمان های وابسته شهرداری به لحاظ مقررات استخدامی عین شهرداری تهران هستند. من تعجب می کنم که دوستان در شهرداری فکر می کنند سازمان های شهرداری جدا از آئین نامه استخدامی شهرداری هستند.
وی در پاسخ به بعضی از اعضا که شبهه ای درباره ایجاد سازمان جدید مطرح نمودند هم اظهار داشت: ما سازمان پایانه ها را ایجاد نمی نماییم ما نه به دنبال ایجاد سازمان ها هستیم نه به دنبال حذف آن. اگر شهرداری مأموریت دارد باید سازمان ماموریتی خویش را داشته باشد. اگر مأموریت ندارد، سازمان زائد است. هم اکنون موجودیت سازمان پایانه ها ایراد قانونی دارد. علت هم این است که در هیچ قانونی شهرداری مسئولیتی در حمل و نقل بین شهری ندارد ولی متقابلا در حوزه بار دارد. ما پیشنهاد دادیم سازمان فعلی متولی حمل بار شود. ازاین رو ما سازمان پایانه ها را ایجاد نکردیم. درباره سازمان گردشگری هم همانطور که بارها اعلام کردم این مصوبه خود شورا مطابق ماده ۷۲ برنامه سوم است.
رسولی در ادامه پاسخ به ابهامات ادغام های پیشنهاد شده، اظهار داشت: ما نگفتیم پست معاونت شهردار از سازمان حمل و نقل و ترافیک باشد که سبب تضعیف شود. یا با این تصمیم سبب تضعیف حوزه معاونت عمرانی می شویم. شهرداری حجم کار را دلیل مخالفت اعلام می کنند. حجم کار و تنوع آن ملاک مهندسی سازمان نیست، تجانس کار ملاک است. در امر سازماندهی کارهای متجانس باید در یک باکس سازمانی قرار گیرد. در کجای ساماندهی کمیت مأموریت ها سبب افزایش تعدد سطوح سازمانی می شود؟ این در شرایطی است که اغلب وظایف را خود سازمان ها انجام نمی دهند و تماما پیمان سپاری می کنند. آنچه باید به آن دقت کنیم این است که به مصوبات خود و مأموریت خودمان احترام بگذاریم. با عنایت به مدت باقی مانده دوره پنجم بهتر است اعضا به کلیات رای دهند چون در صورت رد تا ۶ ماه امکان طرح باردیگر آن وجود ندارد.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، نهایتا در ادامه پیشنهاد برگشت لایحه به کمیسیون مطرح و با رای موافق اعضا این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت داده شد.
منبع: بكسیها
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب