از سیر تا پیاز اتوبوس های دربستی پایتخت

از سیر تا پیاز اتوبوس های دربستی پایتخت

همزمان با شیوع ویروس كرونا در تهران خبری در خصوص رزرو صندلی های اتوبوس برای مدتی به سرخط اخبار تبدیل شد؛ اما پس از مدتی مسئولان شهرداری اعلام نمودند كه خبری از رزرو صندلی ها نیست، بلكه مقرر است سرویس جدیدی تحت عنوان «دربستی» همانند چیزی كه در تاكسی های اینترنتی وجود دارد دربرخی خطوط ناوگان اتوبوسرانی اجرایی شود. حالا چند ماه است كه سرویس دربستی اتوبوس در بعضی خطوط حاشیه ای فعال شده، اما به سبب شیوع ویروس كرونا تعدادمسافران كمی را به خود اختصاص داده و مدیر عامل ناوگان اتوبوس و مینی بوس های رزروی تهران معتقد می باشد كه با رونمایی از قسمت های مختلف اپلیكیشن اش می تواند تغییری در تعداد مسافران ایجاد كند.


احمد تابنده در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه طراحی سرویس اتوبوس دربستی جدید نیست و به حدود ۱۰ سال قبل بر می گردد، اظهار داشت: زمانی که بحث کاهش تعداد خودرو های تک سرنشین عنوان شد، آرام آرام مسئولان به سمت خودرو های انبوه بر همچون ون، مینی بوس و اتوبوس گرایش نشان دادند.
وی با اعلان اینکه از سه سال قبل با طراحی سرویس اتوبوس های دربستی وارد مذاکره با شرکت واحد اتوبوسرانی شدیم اما مسیرها طولانی و پیچیده بود، اشاره کرد: ما معتقدیم که برخی مسیرهای اتوبوسرانی برای مردم سخت و پیچیده است. به شکلی که موجب می شود مردم چند بار از اتوبوس پیاده و باردیگر برای ادامه مسیرشان سوار بر اتوبوس شوند. مثلا یک مسیری مثل افسریه به پارک وی یا خطوطی که محیط اطراف شهر و شهرهای اقماری را به مرکز شهر متصل می کند معمولا مسیرهای سختی هستند که اصطلاحا به آنها «سفرهای آونگی» گفته می شود که معمولا نیز در یک زمان خاص تقاضای انبوه برای این خطوط وجود دارد.
بگفته وی، در این مسیرها در مابقی روزها مسافری برای این خطوط نیست که به همین دلیل تعریف خطوط دائمی اتوبوس برای این مسیرها به صرفه نیست. چونکه تنها چند ساعت تقاضای زیادی دارد و پس از آن رانندگان در طول روز بیکار هستند.
تابنده در ادامه با اعلان اینکه به همین دلیل معمولا برای این خطوط مسیر مستقیم اتوبوس تعریف نمی گردد، اظهار داشت: بعنوان مثال مسیر تهران – کرج با آنکه خط مترو دارد اما مترو تنها ۲۰ درصد سفرهای این مسیر را پوشش می دهد و بنا بر این است که ما در راه تهران – کرج شاهد ازدحام خودرو های شخصی هستیم و بنا بر این به این فکر افتادیم که خطوط پویا تعریف نماییم که در یک زمان خاص و نه کل روز نسبت به سرویس دهی اقدام نمایند.
وی با اعلان اینکه ما در این اپلیکیشن ناوگان را به صورت پویا و در مسیرهای مختلف طراحی کردیم، اضافه کرد: ظرفیت سخت افزاری ما محدود است و باید از آن استفاده بهینه نماییم و بنا بر این این اتوبوس ها را در مسیرهای مختلف جانمایی کردیم.
تابنده افزود: بعنوان مثال برخی خطوط ساعت ۷: ۳۰ تا ۸: ۳۰ بامداد که ساعات اداری است فعال می باشند اما برخی مراکز تجاری همچون بازار تهران ساعت ۱۰ بامداد به بعد تقاضای سفرشان افزایش می یابد که ما می توانیم مسیرهایمان را متناسب با تقاضای سفر، پویا طراحی نماییم.
وی با اعلان اینکه در ابتدا کوشیدیم بوسیله معاونت حمل و نقل پیگیر این مساله شویم اما به دلیلهای مختلف به وجوه مشترک نرسیدیم، اظهار نمود: حالا پس از یک و نیم سال با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و توانستیم ۵۰ مینی بوس و حدود ۴۰ اتوبوس جذب نماییم که البته سایر شرکت های بخش خصوصی زیر نظر اتوبوسرانی نیز مایل هستند که به این شیوه فعالیت کنند.
وی با اعلان اینکه ما نیز از عوارض کرونا در امان نماندیم و به سبب رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجبور شدیم که تعداد مسافران مان را کاهش دهیم، اظهار داشت: مثلا یک مینی بوس حدود ۱۵ نفر ظرفیت دارد که ما به سبب رعایت فاصله گذاری اجتماعی نصف این ظرفیت مسافر پذیرش کردیم.
تابنده با اشاره به استقبال مردم از این سرویس دربستی اظهار داشت: خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد مشترکان مان ماندگار شدند و شاهد آن هستیم که روزانه بیش از ۱۶۰ سرویس با حدود روزانه ۲۵۰ مسافر رزروی را پوشش می دهیم. البته دقت داشته باشید که ما اصلا در زمینه اتوبوس های دربستی و معرفی آن به مردم تبلیغات نداشتیم اما با این وجود خوشحال هستیم که توانستیم سهم قابل قبولی با وجود نو و جدید بودن سرویس مان دریافت نماییم.
وی با اعلان اینکه هدفگذاری ما در فاز اول جذب ۲۰۰ هزار مسافر در روز است که بتوانیم ۴۰ الی ۵۰ هزار سفر را در روز پوشش دهیم، اظهار داشت: هم اکنون اتوبوس های دربستی ۴۰ مسیر را به صورت رفت و برگشت پوشش می دهند که خوشبختانه بعضی از این مسیرهای اتوبوسی ما همچون مسیر چهار دیواری به هفت تیر یا افسریه به ونک و ولیعصر به تهرانسر و مرکز شهر توانسته مسافران زیادی جذب نماید و در صدد آن هستیم که مسیر کرج به امیرآباد و ولیعصر را نیز ایجاد نماییم.
وی در مورد مبلغ کرایه اتوبوس های دربستی پایتخت نیز اظهار داشت: به غیر از شهرهای اقماری برای مسیرهای داخل محدوده بطور میانگین مبلغ ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان را بعنوان کرایه ای تعیین کرده ایم که هم مسافر، هم راننده و هم شرکت ها راضی هستند و کار به صورت پایدار ادامه می یابد.
تابنده در ادامه اضافه کرد: اما دقت داشته باشید که این کرایه برای مسیرهای طولانی و پیچیده بسیار به صرفه است. مثلا شما اگر بخواهید از تهرانسر به ونک با تاکسی سفر کنید ۱۱ الی ۱۲ هزار تومان می شود و این در حالیست که باید دائم پیاده و باردیگر سوار شوید که با نصف این مبلغ می توان در اتوبوس دربستی بدون تغییر وسیله سفر ادامه مسیر داد.
وی با اعلان اینکه البته هم اکنون کرایه مسیر با تخفیف بیش از ۵۰ درصد برای مسافر محاسبه می شود، اظهار داشت: در نظر داریم به صورت پله پله تخفیف ها را کاهش دهیم که مبادا به مسافران نیز آسیبی وارد کند.
تابنده با اعلان اینکه ما به شهرداری پیشنهاد دادیم که برای خطوط کم مسافر از این شیوه استفاده کنند، تصریح کرد: برخی خطوط معروف همچون مسیر بی آر تی مسافر ثابت خودرا دارد و حتی با ازدحام جمعیت مواجه هستیم، اما برخی خطوط حدودا نیمه تعطیل هستند که می توان با بهره گیری از این شیوه دربستی از توان و ظرفیت ناوگان به صورت بهینه بهره برد که البته بتازگی قرار شده است جلسه ای با معاونت حمل و نقل برگزار نماییم تا راهکارهای همکاری هر چه بهتر احصا شود که هنوز اتفاقی دراین زمینه رخ نداده است.



1399/07/05
13:39:23
5.0 / 5
785
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد