طبق طرح مسكن ارزان قیمت

شهرداری ها خانه های ارزان برای مستاجران می سازند

شهرداری ها خانه های ارزان برای مستاجران می سازند

بکسیها: طرح ساخت مسکن ارزان توسط شهرداری ها که به صورتی برنامه مسکن استیجاری شمرده می شود در مجلس اعلام وصول شده و نمایندگان همچون مزایای آنرا کنترل نرخ اجاره و کسب درآمد برای شهرداری اعلام نموده اند؛ حسن محتشم، عضو انجمن انبوه سازان تهران نیز راه اندازی خانه های استیجاری را در کنترل بازار مسکن موثر دانست و اظهار داشت که شهرداری هم می تواند واحدها را اجاره دهد و هم بصورت نقد و اقساط به متقاضیان واگذار کند.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، «طرح ساخت مسکن ارزان توسط شهرداری ها» روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس هدف این برنامه را راه اندازی مسکن توسط شهرداریها و اجاره دادن آن به اقشار کم درآمد عنوان کرده اند. این طرح در حقیقت همان مدل مسکن استیجاری است که طی سال های اخیر همیشه درباره آن صحبت شده اما به شکل جدی دنبال نشده است.
علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح ساخت مسکن ارزان توسط شهرداری ها گفته است: شهرداری شهرهای بزرگ بر طبق این طرح مکلف به ساخت خانه هایی با قیمت مناسب می شوند تا طبق وظیفه مدیریت شهری و حقوق شهروندی به خانواده های کم درآمد و لطمه پذیر با نرخ پایین اجاره دهند. وی کنترل نرخ اجاره در سطح شهرها و کسب درآمد برای شهرداری را از مزایای این طرح دانسته است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس به یکی از مدل های اجرای این برنامه در کشورهای اروپایی اشاره و اشاره کرد: شهری مانند وین اتریش که سال ها از نظر ارتقا فرهنگ شهروندی در اروپا رتبه اول را کسب کرده است، حدود ۳۰ درصد کل آپارتمان های مسکونی آن متعلق به شهرداری است. بدین مدلول که شهرداری این مساکن را ساخته تا با اجاره آن هم کسب درآمد کرده و هم قیمت اجاره بهاء را تنظیم می کند.
یک کارشناس: مسکن استیجاری در سه مدل می تواند واگذار شود
حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ـ با اعلان اینکه طرح مسکن استیجاری در خیلی از کشورها اجرا شده و در کنترل بازار مسکن، مفید و موثر بوده است اشاره کرد: به اعتقاد من دولت یا شهرداری راسا نباید وارد اجرای این طرح شوند و بهتر است به بخش خصوصی واگذار کنند؛ به شرطی که سازندگان وارد بروکراسی پیچیده اداری نشود. در آخر پروژه، سازنده سهم خودرا برمی دارد و شهرداری هم سهم خودرا در اختیار خانواده های متقاضی مسکن قرار می دهد. البته هم می تواند این واحدها را اجاره دهد و هم در طول زمان به ساکنان بفروشد.
وی توضیح داد: واحدهای احداثی به سه شکل می تواند در اختیار متقاضیان قرار گیرد؛ اول این که شش دانگ واگذاری صورت گیرد که ممکنست قسمتی از آن نقد و بقیه بوسیله تسهیلات بانکی پرداخت گردد. دوم بدین شکل که ۲ تا ۴ دانگ بصورت نقد و دانگهای باقی مانده بصورت اجاره پرداخت گردد. سوم، کل واحد بصورت اجاره باشد. در همه موارد قیمتها برمبنای کارشناسی و کمتر از بهای روز تعیین شود.
محتشم با اعلان اینکه در زمان شهرداری آقای عبدالعلی زاده نیز برنامه مسکن استیجاری با همکاری دولت و شهرداری عنوان شد که به سبب طولانی شدن پروژه ناموفق بود، اشاره کرد: در آن زمان خانه های استیجاری را در خیلی از شهرها اجرا کردند ولی از آنجائیکه دولت مجری بود و نیروی کافی در اختیار نداشت به نتایج مطلوبی نرسید.
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: اغلب پروژه ها به افراد غیرمتخصص سپرده شد و بنا بر این نتوانستند به قرارداد عمل کنند که برنامه به درازا کشید و خاصیت خودرا از دست داد. اتمام پروژه با افزایش قابل توجه جمعیت جوان کشور همراه بود و تقاضا آنقدر برای این واحدها افزایش یافت که قیمتها بالا رفت. دولتها هم دیگر این برنامه را ادامه ندادند تا این که در سال ۱۳۹۲ باردیگر مسکن استیجاری پیشنهاد شد ولی اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.
راه اندازی مسکن استیجاری بمنظور کنترل و ساماندهی بازار مسکن از زمان مسئولیت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی عنوان شد. با این وجود به سبب وجود مخالفتها با راه اندازی خانه های کوچک متراژ که عمدتاً از جانب برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس عنوان می شد، طرح مجال اجرا به خود نگرفت.
با استعفای عباس آخوندی و آمدن محمد اسلامی از اواخر سال ۱۳۹۷ رایزنی دولت و شهرداری برای ساخت خانه های استیجاری شروع شد. روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ یکی از موضوعات مورد بررسی در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور، راه اندازی خانه های کوچک متراژ به قصد اجاره بود. اواخر سال ۱۳۹۸ هم برخی مسئولان شهرداری از لزوم راه اندازی خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری سخن گفتند. این طرح در ادامه مخالفت برخی مسئولان و کارشناسان را در پی داشت که معتقدند نباید الگوی مصرف را به زندگی در خانه های کوچک عادت داد. این کش و قوس تا آنجا ادامه پیدا کرد که پس از آ« دیگر صحبتی از راه اندازی واحدهای ۲۵ متری به میان نیامد.
طرح مجدد اجاره داری توسط اسلامی و حناچی
روز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۹ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یک مراسم از آمادگی وزارتخانه متبوعش برای ارائه زمینهای ۹۹ ساله به سازندگان مسکن استیجاری آگاهی داد و اظهار داشت: به سازندگانی که برای دهک های پایین خانه می سازند می توانند زمین ۹۹ ساله بصورت ۱۰ ساله از ما خریداری کنند. بخشنامه این مصوبه را به دولت بردیم تا اقساط زمین را از ۵ سال به ۱۰ سال افزایش یابد.
اسلامی این را هم اظهار داشت که متراژ این خانه ها ۳۰ متری نیست و ساخت مسکن برای ما همان الگوی ۷۵ متری است.
پیروز حناچی، شهردار تهران هم که بارها آمادگی شهرداری برای راه اندازی مسکن استیجاری را اعلام نموده روز ۲۲ مهرماه در همان مراسم یک دفعه دیگر بیان کرد: آمادگی داریم تا با همین تسهیلاتی که به سازندگان داده می شود، در صورت پرداخت این تسهیلات به شهرداری، با امکانات خودمان مبادرت به ساخت مسکن استیجاری نماییم. او البته این را هم اظهار داشت که از لحاظ قانونی دراین زمینه وظیفه ای نداریم، ولی اعلام آمادگی کرده ایم که شهرداری می تواند در این خصوص ساخت و ساز کند.
از جانب دیگر آیین نامه پشتیبانی از اجاره داری حرفه ای بهمن ماه ۱۳۹۹ توسط وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شد اما هنوز در کمیسیونهای تخصصی دولت به تصویب نرسیده است. طرحی که گفته شد به مباحثی همچون ودیعه، راه اندازی واحدهایی به قصد اجاره داری، مدت زمان اجاره نامه و ورود شرکت های دانش بنیان می پردازد.
شهرداری از لحاظ قانونی مکلف به اجرای برنامه می شود
حالا باتوجه به طرح مجلس با عنوان ساخت مسکن ارزان توسط شهرداری ها این تکلیف به شکل قانونی بر عهده شهرداری ها قرار می گیرد.
با آنکه هنوز جزئیاتی از متراژ، تعداد و نحوه تامین مالی این برنامه ارائه نشده، پاک فطرت ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ گفته است: با ارائه طرح ساخت مسکن ارزان توسط شهرداری ها به دنبال این هستیم که شهرداری ها برمبنای جمعیت هر شهر مبادرت به ساخت واحدهای استیجاری کنند چونکه شهرداری ها به لحاظ منابع مالی خودکفا بوده و تمام درآمد و هزینه های آن زیر نظر شوراهای شهر صورت می گیرد از طرفی ساخت ۱۰۰۰ واحد خانه با قیمت هر متر ۴ الی ۵ میلیون تومان برای شهرداری هایی که زمین، پروانه ساخت و نیروی فنی در اختیار دارند، به نسبت پروژهای عمرانی آنها مبلغ قابل توجهی نیست.
وی با اعلان اینکه شهرداری ها در طرح مذکور برمبنای مکانیزمی مشخص و جمعیت هر منطقه مبادرت به ساخت خانه می کنند، اشاره کرد: بعنوان مثال شهرداری تهران موظف به ساخت ۵۰۰۰ واحد سکونی می شود که تداوم این اقدام، تعداد قابل توجهی خانه در اختیار شهرداری قرار می دهد که می توانند مسکن بخش عمده از اقشار لطمه پذیر و محروم جامعه را با پرداخت مبلغ ناچیزی بعنوان اجاره بها تامین کنند.
بگفته پاک فطرت، ساخت خانه ارزان توسط شهرداری ها سبب جذب بیشتر جوانان شده که با این کار ازدواج و فرزندآوری نیز افزایش خواهد یافت.




منبع:

1400/02/25
20:47:11
0.0 / 5
667
تگهای خبر: پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد