رئیس شورای عالی استان ها:

شوراها نباید سیاست زده شوند

شوراها نباید سیاست زده شوند

به گزارش بکسیها رییس شورای عالی استانها با تاکید بر این که شوراها نباید سیاست زده باشند، اظهار داشت: اساسا همه افرادی که در شورا حضور پیدا می کنند تفکرات سیاسی دارند؛ اما باید از سیاست زدگی دوری کرد؛ چونکه این مساله توانمندی ها و ظرفیت ها را از بین می برد.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، علیرضا احمدی با اشاره به دو اولویت شهر تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا در تشریح ضرورت توجه به این دو چالش تهران و نقش شورای ششم در حل این دو معضل اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تکالیف مشخصی دارد و اساسا خارج از تکالیف و ضوابطی که قانون برای آن مشخص کرده نمی تواند اقدامی انجام دهد. پس در زمینه محیط زیست و آلودگی هوا و همین طور مباحث ترافیکی شورا نقش سیاست گذاری دارد.
وی ادامه داد: سیاستگذاری هایی که شورا در زمینه مباحث زیست محیطی می تواند داشته باشد بی شک باید در حیطه اختیاراتش باشد و در همین چارچوب می تواند نسبت به حل معضلات محیط زیستی و همین طور معضلات ترافیکی اقدام نماید.
وی افزود: اساسا مدیریت شهری در زمینه محیط زیست می تواند نقش موثر خودرا در زمینه افزایش سرانه فضای سبز ایفا کند. از طرف دیگر حفظ باغات موجود در تهران و همین طور مدیریت پسماند از دیگر چالش هایی هستند که در زمینه محیط زیست مدیریت شهری می تواند با ایفای نقش موثر خود نسبت به حل معضلات اقدام نماید. البته در زمینه سیاستگذاری ها مدیریت شهری نمی تواند بصورت کلان ورودی داشته باشد. چونکه سیاستگذاری های کلان از بعد قوانین بر عهده مجلس و از بعد مباحث اجرائی بر عهده دولت می باشد. بعد نظارتی نیز توسط قوه قضائیه ساری و جاری می شود اما در این میان در حیطه شوراها نیز اختیاراتی به مدیریت محلی سپرده شده تا شورا با مشارکت شهروندان در زمینه محیط زیست نقش موثری ایفا کند.
وی اشاره کرد: مدیریت شهری با محوریت شورا می تواند با راه اندازی بوستان ها و ساماندهی و کنترل پسماند در شهر نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام نماید.
رییس شورای عالی استانها در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که شوراها باید برنامه ای مدون و دقیق برای حل چالش های شهرها داشته باشند، اضافه کرد: اساسا موضوعی همچون آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است و در این عرصه اختیارات شورای شهر تهران محدود است. کار اساسی و کلیدی با این اختیارات نمی توان انجام داد و موضوع اصلی و وظیفه اصلی توسط سازمان محیط زیست باید صورت گیرد. علت تشکیل این سازمان که ریاست آن نیز معاون رییس جمهور هم هست اقدام برای حل چنین مشکلات زیست محیطی است.
وی افزود: اما در زمینه حمل و نقل و ترافیک نقش مدیریت شهری و شورای شهر پررنگ است. هر چند که در این عرصه نیز قسمتی از کار به سیاستگذاری های دولت و قوه مقننه بر می گردد اما آنچه که بر عهده مدیریت شهری است توسعه حمل و نقل ریلی همچون مترو است که باید روز به روز و برمبنای نیازها نسبت به توسعه ایستگاه ها و خطوط مترو اقدام گردد. در زمینه حمل و نقل عمومی باید موضوع نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها مورد توجه قرار گیرد، در غیر اینصورت با مشکلاتی در زمینه نگهداشت این وسایل حمل و نقل عمومی روبرو خواهیم شد. هر گونه اختلالی در زمینه حمل و نقل عمومی سبب افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی توسط شهروندان می شود. پس سیاست های شورا در زمینه حمل و نقل ریلی باید به شکلی باشد که چشم انداز مشخصی در آن تعریف شده و سیاستگذاری هایی برمبنای نظر علمی و کارشناسی در آن تدوین شده باشد. البته در این میان تامین منابع مالی نیز از اهمیت به سزایی برخوردارست. این در شرایطی است که شورای دوره ششم هفت ماه از عمر خودرا باید با بودجه مصوب شورای قبل طی نماید و از سال آینده می تواند بودجه مناسب و سیاست گذاری های متناسب را تدوین کند.
احمدی اشاره کرد: شورای اسلامی شهر نخستین خاصیت که باید داشته باشد این است که عموما 80 درصد اعضا باید با یکدیگر هم نگاه و هم نظر باشند. هم نظر از این منظر که در شورا تک محوری وجود نداشته باشد، اعضا باید با هم هم سو باشند هرچند که ممکنست اختلاف سلیقه داشته باشند؛ اما زمانی که وارد شورا می شوند تنها هدف اصلی باید خدمت به مردم باشد و این مساله باید در اتخاذ هر تصمیمی مدنظر قرار گیرد. پس من اعتقاد دارم ارائه فهرست ها برای ورود به شورا خصوصاً در تهران کار درستی است. از این جهت که وقتی لیستی ارائه می شود یعنی اعضای آن می توانند با یکدیگر هم نظر و همراه باشند و بدون اختلاف در جهت منافع شهر تصمیم گیری کنند. در حقیقت ارائه این فهرست ها به این معناست که این افراد وعده داده اند و 21 نفر در تهران می توانند همسو با یکدیگر کار کنند و اعتماد به فهرست ها می تواند در صورت وجود شناخت موثر باشد. اساسا اختلاف در شورا بعنوان محور اساسی تشکیل شورای ناکارآمد شمرده می شود. اگر اعضا از یک فهرست وارد شورا شوند اثرات خوبی برای شهر به همراه خواهد داشت.
احمدی در تشریح مشکلات مالی و راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی در شورای دوره ششم اظهار داشت: اساسا شورای آینده نباید از درآمدهای پایدار غفلت کند. شهرداری ها به طور کلی اگر درآمد پایدار داشته باشند می توانند در جهت توسعه شهر گام های موثر بردارند و نیاز نیست برای تامین حقوق پرسنل خود با چالش مواجه شوند و نهایتا بوسیله ستاندن وام پرداخت حقوق ها را انجام دهند.
وی اشاره کرد: هیچ بهانه ای برای رکود و سکون در شهر قابل پذیرش نمی باشد. در حقیقت اگر در شهر تهران اقدامات موثر و پروژه هایی که رضایتمندی مردم را به همراه دارد انجام نشده، توجیه نبود منابع مالی منطقی و پذیرفتنی نیست. چطور می شود در شهری همچون تهران با این وسعت در زمینه درآمدهای پایدار آن، تحول ایجاد نکرد، بدهی های گذشته برای عمران و آبادانی شهر بوده اما باید پرسید بدهی های امروز بابت چه بوده است؟ باید با ادله و مستند صحبت کنید. درآمدهای پایدار می تواند مشکلات شهرها خصوصاً شهر تهران را حل کند و این درآمدها می تواند از راه های درست و قانونی همچون وضع عوارض پسماند و عوارض ساختمانی تامین گردد. امروز در زمینه بازارچه های شهری می توانیم ورودی موثر داشته باشیم و با ایجاد این بازارچه ها در تهران و اطراف آن علاوه بر تامین کلیه مایحتاج شهروندان، جذب سرمایه گذاری را نیز محقق نماییم. باید از هر زمینه مثبتی که وجود دارد شهرداری برای تامین درآمدهای صحیح بهره بگیرد.
رییس شورای عالی استانها در تشریح جلوگیری از سیاسی شدن شوراها بعنوان پارلمان های محلی اظهار داشت: اساسا همه ما با سیاسی شدن شورا مخالف هستیم. چونکه شوراها سیاسی نیستند و مقوله ای اجتماعی هستند که باید شهر را مدیریت کنند، اما فهرست هایی که ارائه می شود ممکنست افراد سیاسی پشت صحنه حضور افراد در فهرست ها باشند که افراد این فهرست ها نباید سیاست زده باشند. همه دارای تفکر سیاسی هستند اما باید از سیاست زدگی دوری کرد. نباید تفکرات سیاسی در زمینه مدیریتی غالب شود چونکه توانمندی ها و ظرفیت ها با این سیاست زدگی مغفول می مانند.
احمدی درباب تحقق شفافیت در شورای شهر تهران و همین طور اقدامات شورای بعدی برای تحقق هر چه بیشتر شفافیت در شورا اظهار داشت: اساسا شوراها و شهرداری ها باید ملزم باشند هر شش ماه یکبار گزارش کاری ارائه نماید. در حقیقت شفافیت یعنی ارائه گزارش عملکرد روشن که در زمینه شهرداری و شورا ارائه گزارش های دوره ای گام نهادن در این راه است. شهرداری نیز باید گزارش های عملکرد شش ماهه را برمبنای بودجه تدوین شده ارائه کند تا میزان تحقق بودجه نیز محقق شود. شفافیت به حوزه عملکردی باز می گردد. پس باید نسبت به عملکردها پاسخگو باشیم. بی شک شفافیت جلوی بروز خیلی از فسادها و مشکلات را می گیرد.
وی افزود: ایجاد سامانه شفافیت ابزاری به روز و موثر است که بارگذاری عملکرد مدیریت شهری را در دسترس عموم قرار می دهد. دولت نیز باید به سمتی حرکت نماید که زیرساخت های لازم در زمینه شفافیت را فراهم آورد.
احمدی بعنوان رییس شورای عالی استانها با اهمیت ترین دغدغه شورای شهر تهران در دوره بعدی را دغدغه خدمت صادقانه به مردم خواند و اضافه کرد: بی شک در گذشته نیز این دغدغه وجود داشته اما باید به شکلی بهتر ادامه داشته باشد تا موتور محرکی در جهت انجام پروژه هایی که رضایتمندی مردم را به همراه دارد، باشد. از طرف دیگر باید مدیریت یکپارچه شهری نیز به مفهوم دقیق آن اجرائی شود.



1400/03/26
22:44:50
0.0 / 5
704
تگهای خبر: پروژه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد