شرایط تحصیلی شهردار تهران در قانون

شرایط تحصیلی شهردار تهران در قانون

بکسیها: در حالی عدم انطباق مدرک تحصیلی شهردار منتخب تهران با حوزه مدیریت شهری از مورد بحث و انتقاد بود که طبق قانون شهردار نیاز به احراز مدرک تحصیلی نداشته و می تواند با هر نوع مدرک تحصیلی انتخاب گردد.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، در جریان انتخاب زاکانی، بعنوان شهردار تهران مسائلی در ارتباط با مدرک تحصیلی وی مطرح بود که بر عدم انطباق مدرک تحصیلی او با حوزه مدیریت شهری تاکید داشت و ایراداتی در این مورد عنوان شد که در همین رابطه مدتی پیش وزارت کشور از سازمان اداری و استخدامی استعلام گرفت.
اما باتوجه به تاکیدی که در قانون برای انطباق تحصیلات با پست وجود دارد، پیگیری ایسنا در ارتباط با وضعیت انتصاب شهردار تهران بر طبق مدرک تحصیلی نشان میدهد که نوع مدرک تحصیلی، رشته و حتی مقطع آن از نظر قانونی برای انتصاب شهردار محدودیتی ایجاد نمی کند چونکه شهردار همتراز مقام بوده و مقام نیز از شرایط احراز مدیران حرفه ای پیروی نمی کند.
طبق ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، چند سمت، مدیریت سیاسی محسوب شده و بعنوان مقام شناخته می شود و امتیاز شغلی مقامات را در بر می گیرند همچون روسای سه قوه، معاون اول رییس جمهور، نواب رییس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس و معاونین رییس جمهور، استانداران وسفرا و همین طور معاونین وزرا.
تبصره ۱ ماده ۷۱ نیز تاکید دارد که تعیین پست های همتراز مقام بر عهده هیأت وزیران و تعیین همترازی پست های کارکنان اداری مجلس به عهده رییس مجلس است.
این در شرایطی است که طبق مصوبه سال ۱۳۷۹ هیأت وزیران، شهردار تهران همتراز مقامات بند ج، تبصره ۲ ماده ۱ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت محسوب شده است که بر طبق این ماده، شهردار هم تراز وزرا، نمایندگان مجلس و معاونین رییس جمهور خواهد بود که آنها نیز نیاز به احراز تحصیلی ندارند.
بدین سبب با عنایت به این که شهردار هم تراز مقامی است نیاز به احراز ندارد بعنوان مثال وزرا نیز نیازی به شرایط احراز تحصیلی، مقطع و رشته آن نداشته و با دریافت رأی اعتماد به وزارت منصوب می شوند و اینطور نیست که حتما مدرک تحصیلی آنها با حوزه وزارتشان منطبق باشد، شهردار نیز نیازی به احراز رشته تحصیلی و انطباق مدرک تحصیلی با حوزه مدیریتی نداشته و می تواند بدون توجه به نوع رشته و تخصص تحصیلی از این نظر انتخاب شود، بدین جهت از لحاظ مدرک تحصیلی ایرادی به انتخاب زاکانی در شهرداری تهران نیست و از این نظر قانونا مورد تأیید خواهد بود. سایر پروسه انتصاب همچون استعلام های دیگری از مراجع ذیربط و یا گزینش وجود دارد که آنها ارتباطی به مدرک تحصیلی شهردار ندارد.




منبع:

1400/06/12
17:14:30
0.0 / 5
795
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد