شهردار تهران برای وضعیت تکدی گری در پایتخت چاره اندیشی کند

شهردار تهران برای وضعیت تکدی گری در پایتخت چاره اندیشی کند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست در چارچوب کمیته ای برای وضعیت متکدیان تهران چاره اندیشی کند.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، سوده نجفی در تذکر قبل از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن اشاره به وضعیت متکدیان در شهر تهران اظهار داشت: یکی از صدمه های جدی اجتماعی شهر تهران حضور متکدیان در سطح شهر و جامعه می باشد که تقریباً به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل گشته که می تواند صدمه های جدی روانی و بهداشتی بر روی شهروندان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه متکدیان یکی از دغدغه های کمیته سلامت است اظهار داشت: مساله تکدی گری یک پدیده جهانی است که در کشورهای درحال توسعه بارزتر است اما برخی از کشورهای پیشرفته تا حد مناسبی، توانسته اند آنرا مدیریت و بهبود دهند.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در کل "گدایی" محصول نابسامانی اجتماعی است اظهار داشت: بنده تکدی گری را دارای ۵ شاخصه می دانم که در وهله اول از مسئولیت اجتماعی معاف هستند و در مرتبه دوم به خاطر نیازمندی مورد سرزنش قرار نمیگیرند و همینطور انتظار دارند دیگران به ان ها کمک کنند و در تولید اجتماعی مشارکت نمیکنند و در آخر از دسترنج دیگران زندگی خویش را می گذرانند.
نجفی اظهار داشت: در کشور ما برپایه قانون تکدی گری یک جرم به حساب می آید که هر کس مبادرت به این عمل کند از یک تا سه ماه محکوم می شود و تمام اموالی را که از این راه به دست اورده مصادره می شود و در ماده ۷۱۳ قانونگذار صراحتا اعلام میکند کسانی که از اطفال کودک و غیر رشید بعنوان ابزار و وسیله ای برای مقاصد شخصی استفاده کنند از سه ماه تا دو سال حبس و اموالی که از این طریق به دست آورده اند مصادره می شود؛ این کار مصداق بارز کودک آزاری به حساب می آید.
نجفی با اشاره به اینکه معضل جدی دیگر حضور شهروندان بیگانه جهت تکدی گری در شهر تهران است که این مورد درحال تسری است اما جای سوال است که این افراد چگونه وارد کشور شده اند و با چه اسناد هویتی در شهر تردد و اشکارا مبادرت به تکدی گری می کنند و در حالیکه اغلب این افراد موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند و باعث انتقال بیماری ها می گردند که این برای کمیته سلامت یک معضل است.
وی ادامه داد: نباید تنها از شهرداری تهران برای رفع این معضل توقع داشت و همت سایر دستگاه ها شامل وزارت کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، استانداری، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، فرمانداری و وزارت بهداشت را می طلبد که کنار شهرداری و شورای شهر تهران قرار گرفته و این اسیب اجتماعی را به نحو احسن مدیریت کنند.
وی پیشنهاد کرد که در اینباره کارگروهی تشکیل و از تمامی سازمان های متولی دعوت تا کار به صورت عملیاتی پیگیری شود. نتیجه این کار باید به سمع مردم و شورای اسلامی شهر تهران اعلام گردد.
این عضو شورای شهر ضمن درخواست از اصحاب رسانه جهت پیگیری این مورد تا حصول نتیجه، اظهار داشت: امیدواریم این معضل سریعتر واکاوی و درمان گردد چون که متاسفانه عده ای از کودکان کار هم به سمت تکدی گری سوق داده شده اند که این خود این اسیب را دو چندان جدی تر می کند.




منبع:

1400/08/09
12:32:07
0.0 / 5
784
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد