سرپرست سازمان مشاورفنی شهرداری تهران عنوان كرد
بازرسی دوره ای پل های پایتخت
بکسیها: سرپرست سازمان مشاورفنی و مهندسی شهرداری تهران درباب آخرین وضعیت پل های تهران گزارشی ارائه نمود.
محمدصادق خیرخواه در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت عملکردی و نگهداشت پل های پایتخت با اعلان اینکه شهر تهران تا آخر سال ۱۳۹۹ بر طبق آخرین داده های ثبت شده در سامانه اطلاعات مکانی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، دارای بیش از ۴۳۷ تقاطع غیر همسطح درحال بهره برداری متشکل از ۷۴۴ دستگاه پل است اظهار داشت: از این میان ۱۰۶ تقاطع قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد و باتوجه به عمر طراحی این قبیل سازه ها که ۷۵ سال است، باید اظهار داشت که حدود ۷۵ درصد تقاطعات شهر تهران در دو دهه اخیر راه اندازی شده و سازه هایی جوان به حساب می آیند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی و در قالب طرحی با عنوان "طرح مطالعه و اجرای مقاوم سازی پل های مهم تهران و راههای دسترسی" با حمایت دولت، بهسازی لرزه ای پل های قدیمی ۱۰۶ تقاطع شهر تهران را که برمبنای اهمیت عملکردی، سال طراحی و نقص های بوجود آمده، شروع کرد.
خیرخواه افزود: این مطالعات و اقدامات تا سال ۱۳۹۰ تحت حمایت مالی و اعتباری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بعد از آن بنا به ضرورت موضوع با حمایت شهرداری تهران، در برنامه های پنج ساله دوم و سوم توسعه شهر تهران در دست اقدام قرار دارد. اما این در حالیست که کلان شهر تهران بعنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور، همیشه در معرض خطر زلزله قرار داشته، بطوری که دوره بازگشت طولانی و تعداد کم زلزله های رخ داده در منطقه، شهر را در مقابل این خطر تهدید می کند و بنا بر این عملکرد مناسب مسیرهای بزرگراهی بعنوان یکی از با اهمیت ترین شریان های حیاتی، نقش مهمی را در کاهش خطر در قبل و بعد از زلزله ایفا خواهدنمود.
وی با اعلان اینکه هم اکنون مطالعات بهسازی لرزه ای دارای پیشرفت ۶۰ درصدی است، اظهار داشت: بمنظور حفظ و بهبود کیفیت عملکرد پل های شهر تهران، از سال ۱۳۹۱ انجام بازرسی های دوره ای و مطالعات تعمیر و نگهداری پل ها نیز در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این مطالعات منجر به استقرار ساختار مدون و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز شد که در نهایت متناسب با نتایج بازدیدهای انجام شده، طرح های تعمیر و نگهداری بصورت موردی و یا تجویزی در اختیار دستگاه مجری وقت قرار گرفته و متناوباً در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: اما عدم تامین اعتبار کافی در سالهای اخیر منجر به ایجاد تأخیر در زمینه های مطالعاتی و همین طور تعمیر و نگهداشت ابنیه فنی بزرگراهی شده است.
خیرخواه با تاکید بر این که بازرسی های دوره ای در سه مرحله مطابق نظام فنی و اجرائی شهرداری تهران به طور سه ماهه، یک ساله و دو ساله برنامه ریزی شده و لطمه ها و مسائل مبتلابه پل ها را مدنظر قرار می دهد. افزود: این اسناد در نظام فنی و اجرائی شهرداری تهران با درنظر گرفتن مطالعات انجام شده بر روی سیستم ها و نظام های نگهداشت سایر کشورهای دنیا تدوین شده است و ملاحظات خاص شهر تهران و ساختارهای موجود در آنها مورد توجه قرار گرفته است که بازرسی های دوره ای یک ساله و دو ساله در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و بازرسی های سه ماهه توسط شهرداری مناطق ۲۲ گانه صورت می گیرد.
اولویت نگهداشت با پل های نسل اول
به سازی پل های حافظ-جمهوری و چوبی تا ۱۴۰۱
وی ادامه داد: بنا به دستور ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تعمیر و نگهداشت پل های فلزی با قدمت بیش از ۴۰ سال که بعنوان پل های نسل اول نامیده می شوند در اولویت قرار گرفته است. این در حالیست که شهرداری تهران در سالهای اخیر بمنظور حفظ عملکردی این تقاطعات مبادرت به بهسازی لرزه ای و همین طور کامپوزیت کردن عرشه این پل ها کرده است که این مساله علاوه بر تبدیل این پل ها به پل های ایمن در مقابل زلزله، کیفیت بهره برداری آنها را به سبب جایگزینی آسفالت اپوکسی با آسفالت های رایج در معابر افزایش داده و ماهیت موقت موجود در طراحی را به ماهیتی دائم تغییر خواهد داد که هم اکنون می توان از بهسازی لرزه ای پل کریمخان و کامپوزیت کردن عرشه آن، با گذشت حدود ۴ سال از تاریخ اجرا، بعنوان نمونه موفقی از این تصمیم در شهر تهران نام برد.
خیرخواه افزود: هم اکنون مطالعات مشابه برای پل های حافظ-انقلاب و حافظ – طالقانی به پایان رسیده و مطالعات در پل های حافظ- جمهوری و انقلاب- پل چوبی در جریان است که پیش بینی می شود، طرح های بهسازی این دسته از پل ها تا آخر سال ۱۴۰۱ تهیه شود.
خیرخواه افزود: بطور کلی برنامه ریزی های انجام شده در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرتهران در امتداد سیاست گذاری های کلان شهرداری به دنبال بهره برداری بهینه و ایمن از پل ها، تامین شریان های حیاتی امدادرسانی در بحران و همین طور حفظ و نگهداری از سرمایه های شهر بعد از وقوع زلزله است که این مساله در سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه در سند چشم انداز ۱۴۰۴، با عنوان " ایمن سازی و بهسازی لرزه ای ساختمان های دولتی، عمومی و مهم، شریان های حیاتی و تاسیسات زیر بنایی و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال" نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
منبع: baxiha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب