عضو شورای شهر تهران تاكید كرد

ضرورت بکارگیری خودرو های برقی و هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا

ضرورت بکارگیری خودرو های برقی و هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا

بکسیها: یک عضو شورای شهر تهران بر ضرورت بکارگیری خودرو های برقی و هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا تاکید نمود.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، مهدی پیرهادی در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران با ارائه نطق قبل از دستور خود اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل سرما پرونده خاک گرفته آلودگی هوا از اعماق بایگانی اولویت های مهم کشور خارج می شود و چند صباحی بر سر میز برخی مسؤلان و خبرنگاران و گاها دانشگاهیان و دغدغه مندان محیط زیست دست به دست می چرخد و مباحث علمی پیرامون آلودگی و وارونگی دما و بالارفتن فشار خون و سکته های ناگهانی و دهها پیامد ریز و درشت سلامتی در رابطه با آن تورقی می شود. با چند تیتر خبری جنجالی و چند عکس یادگاری در صدر خبرها جای می گیرد و اذهان آشفته مردم را آشفته تر می کند و مطابق هر سال، بدون کوچکترین پیشرفت، در بوته فراموشی بایگانی می شود!
پیرهادی با اشاره به اینکه شهر تهران با قریب به ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت و با مساحتی حدود ۶۳۰ کیلومتر مربع پرتراکم ترین کانون جمعیتی کشور به حساب می آید، اضافه کرد: شهری که به لحاظ جایگاه استراتژیک و وجود مراکز مهم حاکمیتی و سازمان ها و ارگان های دولتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، اقتصادی و سیاسی، پذیرنده حجم عظیمی از جمعیت متغیر در طول سال است.
وی ادامه داد: شهر تهران علیرغم وجود ظرفیت های مختلف جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، با تهدیدها و چالش های بی شماری در مورد آلودگی های محیط زیستی بخصوص آلودگی هوا دست به گریبان است و هر ساله در صدر شهرهای آلوده جهان قرار می گیرد و سال جاری هم متاسفانه در جایگاه ده شهر آلوده جهان قرار گرفت!
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از لحاظ کیفیت هوا هم در ۳۰۰ روز اخیر از سالجاری نسبت به کل سال قبل تا کنون تنها ۲ روز هوای پاک داشتیم در حالیکه این میزان در سال ۱۳۹۹، ۱۵ روز بود.
پیرهادی افزود: همینطور تعداد روزهای ناسالم برای گروههای حساس تا کنون ۸۸ روز بوده که احیانا تا آخر سال بیشتر از روزهای آلوده در کل سال قبل شود.
وی ادامه داد: با عنایت به سیاهه انتشار سال ۹۶، سهم منابع ثابت در ایجاد آلودگی ذرات معلق هوا، در حدود ۳۹ درصد عنوان شده که شامل: فرودگاه ۰/۲ درصد، راه آهن ۰/۲، پایانه های اتوبوس حدود ۲ درصد، مصارف سوخت خانگی و تجاری حدود ۲/۵ درصد، نیروگاه ها ۱۲ درصد، پالایشگاه ۴/۵ درصد و صنایع در حدود ۱۸ درصد می باشد. با این شرایط، سهم عمده آلودگی هوای تهران متعلق به منابع متحرک است که برای آلاینده های گازی، سهم خودرو های سواری ۳۸ درصد، تاکسی ۹/۵ درصد، موتورسیکلت ۲۱/۳ درصد، وانت ۹/۴ درصد، مینی بوس کمتر از ۱ درصد، اتوبوس واحد ۰/۵ درصد، اتوبوس سرویس ۰/۵ درصد و کامیون بیشتر از ۳ درصد را شامل می شود.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا اضافه کرد: البته نباید از نظر دور داشت که سهم ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون هم هم در منابع متحرک و هم در منابع ثابت بخصوص در سوخت های سنگین نظیر گازوئیل و مازوت بسیار قابل توجه است.
وی تصریح کرد: بنا بر اعلام پلیس راهور، حدود ۴/۲ میلیون خودرو وحدود ۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر که بیشتر از ۸۰ درصد آنها، کاربراتوری و فرسوده می باشند از یک سو و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس و مترو از طرفی، شهروندان را ناگزیر به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی کرده است؛ به این کلاف سردرگم، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و آلاینده بودن آنها را هم بیفزایید.
پیرهادی تصریح کرد: یکی از موارد آلایندگی، میزان تردد هرچه بیشتر خودرو ها درسطح شهر و افزایش ذرات معلق پایین تر از ۲.۵ میکرون می باشد، که یکی از علل آن فرسودگی خودرو و تجهیزات پس پالایش آن و همینطور پراکندگی مجدد ذرات معلقِ بر سطح زمین، در هوا خواهد شد. بنابراین می بایست با توسعه حمل و نقل عمومی، نسبت به کاهش تردد خودرو ها و همینطور از تردد کامیون های فرسوده درسطح مناطق شهر تهران جلوگیری بعمل آورد.
وی افزود: یکی از نکات مهم دیگر شست و شوی معابر و خیابان های اصلی با خودرو های مکانیزه پیشرفته ای می باشد که بتواند از پراکندگی مجدد ذرات معلق درهوا جلوگیری نماید و مطلب دیگر پوشاندن مصالح و نخاله های ساختمانی در زمان حمل برای پیشگیری از پراکندگی ذرات آن در هوا حائز اهمیت می باشد.
وی تصریح کرد: سالانه در حدود ۵۵۰ میلیون تن بار در کل کشور جابجا می شود که از این میزان ۴۰ درصد به شهر تهران وارد شده و مسیر تردد آنها در مناطق ۱۵، ۱۲ و۱۶ می باشد و سپس تعداد خیلی از این حجم بار به سایر استانها توزیع می گردد.
وی ادامه داد: پلیس راهور پیشنهادی در خصوص ایجاد بارانداز در محدوده فرودگاه امام (ره) را عرضه کرده، اما تا این لحظه عملیاتی نشده و در صورت تحقق آن سبب کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد.
وی افزود: در مجموع منابع متحرک شامل دیزلی و بنزینی، در تولید آلاینده های گازی بیشتر از ۸۰ درصد و سهم آنها در تولید ذرات معلق بیشتر از ۶۱ درصد در انتشار آلودگی هوای تهران می باشد.
پیرهادی تصریح کرد: بیش از۷۰ درصد اتوبوس های درحال تردد در تهران فرسوده می باشند و با وجود مصوبه هیات دولت و آئین نامه های ماده (۲) و ماده (۸) قانون هوای پاک، در خصوص استفاده از فیلتر جاذب(DPF) روی دوده برای خودرو های دیزلی و خودرو های کارکرده عمومی با طول عمر ۸ سال، اکثرا فاقد فیلتر دوده می باشند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: علاوه بر آن طی دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، ترس از انتقال بیماری استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را تا حدودی کاهش داده و متاسفانه در کلانشهرهایی مثل تهران، تردد خودرو های تک سرنشین بسیار زیاد شده است و اگر بخواهیم سهم این منابع را در آلودگی هوا کم نماییم، ناگزیر به توسعه حمل و نقل عمومی پاک، تجهیز خودرو های دیزلی و بخصوص اتوبوس ها به فیلتر جاذب دوده با کارایی بالا و به کارگیری خودرو های کم مصرف و اتوبوس ها و کامیون ها و خودرو های برقی و هیبریدی هستیم؛ معضلی که رفع آن، طبق نظرسنجی های انجام گرفته در کنار مبحث ترافیک، همواره از مهم ترین مطالبات شهروندان تهرانی به حساب می آید.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه طی ۴ سال قبل حوزه حمل و نقل عمومی پیشرفتی نداشته است و اگر بخواهیم مردم را به استفاده نکردن از خودروی شخصی تشویق نماییم، باید جایگزین مناسبی برای این مورد داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید یادآور شوم که مدیریت شهری به تنهایی متولی رفع آلودگی هوا نیست و مطابق قانون در حدود ۲۱ دستگاه در این حوزه وظیفه دارند که وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، وزارت صمت و غیره همچون سازمان هایی هستند که قانون هوای پاک، مسئولیت هایی را برعهده آنها نهاده و وظایف مشخصی را برایشان تعیین کرده است. اما متأسفانه به رغم گذشت ۴ سال از این قانون، دستگاههای متولی آنطور که باید و شاید نسبت به اجرای آن اقدام نمی کنند؛ بعنوان مثال بعضی از تکالیف مهم و اثربخش در قانون هوای پاک و آئین نامه های اجرایی آن، نظیر از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده، محقق نشده امر بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: بر مبنای ماده ۱۱ آئین نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک، شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت تعیین شد، همینطور طبق ماده ۱۲ آئین نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک تولیدکنندگان و هم واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه موظف شدند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خویش را بر اساس تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت نبود امکان به ازای شماره گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند، اما به علت تعلیق از جانب وزارت صمت دولت تدبیر و امید هر دو ماده اجرایی نشد.
وی تصریح کرد: به عقیده بنده هم از جانب مسئولین سابق و هم از جانب تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت سهل انگاری های جدی شده است؛ از این دست میتوان به صدور مجوز ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری در سال ۹۷ به درخواست وزیر صمت وقت و موافقت دولت تدبیر و امید اشاره نمود. حال آنکه بر مبنای مصوبه هیات وزیران در سال ۹۵ هر گونه تولید و شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع اعلام شده بود.
وی افزود: از این دست اقدامات در نقض قوانین و جدی نگرفتن قانون هوای پاک بدلیل عدم وجود ضمانت اجرایی از جانب دستگاههای مسئول و فقدان یک طرح جامع، برون رفت از معضل آلودگی هوا را به امری بعید و محال تبدیل نموده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه خبر ورود سازمان بازرسی به علت عملکرد ضعیف دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک طی ۴ سال قبل و احراز تخلف، ترک فعل و اعلام دستگاههای متخلف به مراجع قانونی جای امیدواری دارد ولیکن به عقیده اینجانب علاوه بر اهمیت جایگاه نظارتی در اجرای قانون، با عنایت به تعدد دستگاههای مسئول در اجرای قانونی هوای پاک، مهم ترین اقدام، این است که معاون اول رئیس جمهور به علت برخورداری از اختیارات و قدرت اجرایی لازم، شخصا در رأس اجرای قانون قرار گیرد و در چنین شرایطی همه دستگاه ها در مقام پاسخگویی قرار خواهند گرفت.
پیرهادی اظهار داشت: علاوه براین حضور شهردار محترم تهران در جلسات هیات دولت، فرصت مغتنمی در حل این معضل چندین ساله خواهد بود. به تازگی با دستور معاون اول رئیس جمهور، نشستی درباره آلودگی هوا متشکل از دستگاههای ذی نفع در اجرای قانون هوای پاک تشکیل شده است و تکالیفی هم در جلسه تعیین شده و مسئولیت این مورد در تهران به شهردار تهران واگذار شده است.
وی تصریح کرد: هر چند توجه به نقش کلیدی مدیریت شهری در مدیریت و سازماندهی امور شهری بسیار تعیین کننده و بی بدیل است و لیکن در شرایطی که مسئولیت شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک جزء کمترین سهم ها به حساب می آید، این اقدام بدون واگذاری اختیارات قانونی و نظارتی شهرداری تهران بر سایر دستگاههای مسئول عملا راهگشا نخواهد بود؛ بنابراین باردیگر ضمن تاکید بر اهمیت راهبری این قانون توسط شخص معاون رئیس جمهور، از شهردار محترم تهران بعنوان یک عضو حاضر در جلسات هیات دولت و کارگروه فوق، قویا می خواهم با عنایت به صدمات روحی و جسمی شهروندان تهرانی در جریان معضل آلودگی هوا و صیانت از سلامت جامعه در مقابل نتایج آن و در جهت استیفای یکی از مهم ترین حقوق عامه و مطالبات به حق مردمی، توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس ها و تجهیز آنها به فیلتر جاذب دوده باکیفیت مناسب و هم چنین تقویت خطوط ریلی و افزایش واگن های مترو و مکانیزه کردن شست و شوی معابر و بعضی از موارد مطروحه را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده و نسبت به انجام تعهدات دولت و سایر دستگاهها و جذب مشارکت بخش خصوصی، پیگیری های لازم را به عمل آورند.




منبع:

1400/10/29
15:53:32
0.0 / 5
779
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دستگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد