جمالی نژاد مطرح كرد؛

عدم توجه به جلو مهم ترین علت وقوع تصادفات

عدم توجه به جلو مهم ترین علت وقوع تصادفات

رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اظهار داشت: بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در 11 ماهه 1400، عدم توجه به جلو و عدم رعایت به حق تقدم بوده است.


به گزارش بکسیها به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد، در نشست مشترک استانداران سراسر کشور که با دستور کار سفرهای نوروزی و کنترل حوادث جاده ای به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، سخن می گفت، اضافه کرد: برخی خاصیت های ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱، همزمانی نیمه شعبان و تقارن پنج شنبه آخر سال که شاهد افزایش زیارت اماکن زیارتی، گلزار شهدا و اهل قبور هستیم با شروع سفرهای نوروزی، افزایش طول سفرها باتوجه به محدودیت های سه سال قبل و شروع پر حجم سفرها و بازگشت متراکم به سبب شروع ماه مبارک رمضان پس از تعطیلات، برشمرد. ایشان سپس ضرورت ها و انتظارات عمده در این ایام از دستگاه های مرتبط همچون استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها، پلیس راهور نیروی انتظامی و راهداری ها را برگزاری منظم شورای راهبری ترافیک استانها و شورای ترافیک در استان و شهرستان ها در امتداد ارتقا ایمنی و پیگیری دقیق اجرای مصوبات آنها، توسعه و تجهیز معابر شهری به سامانه های هوشمند، اهتمام لازم در رفع نقاط حادثه خیز، همکاری در ساماندهی موتورسیکلت سواران، همکاری در برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی و اهتمام لازم در اجرای بخشنامه مدیریت ایمنی سوانح رانندگی عنوان نمود. رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اهتمام لازم در اجرای بخشنامه جدید طراحی معابر شهری به ویژه آرام سازی و مدیریت سرعت، تمرکز بر تکنیک های مدیریت تقاضای سفر به ویژه در کلانشهرها، احراز آمادگی کامل اعضا شورای ترافیک استان و سازمان های مسئول برای طرح نوروزی، پیش بینی و احراز آمادگی برای پاسخگویی مؤثر در وضعیت بحرانی و در صورت اجرای محدودیت های کرونا همکاری شهرداری و راهداری ها با پلیس راهور در گلوگاه های کنترلی، تامین و تجهیز استفاده از سامانه های هوشمند برای اعمال محدودیت های کرونائی را دیگر ضرورت های طرح تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ ذکر کرد. جمالی نژاد همین طور بر بررسی وضعیت سامانه های موجود و آماده به کار بودن برای بهره گیری در طرح نوروزی، ساماندهی علایم، پاکسازی، تقویت، تابلوهای راهنمای مسیر در شهرهای طول مسیر، ساماندهی ورودی و خروجی شهرها و صنوف این محدوده، تعطیلی عملیات های عمرانی در سطح معابر شهری و ساماندهی، تقویت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید نمود. معاون عمرانی وزارت کشور بر همکاری راهداری ها با پلیس راهور و مدیریت شهری در شهرهای فاقد کمربندی در وضعیت خاص آب و هوایی و مشارکت در عملیات راهداری اصرار کرد و اظهار داشت: از مجموع ۴۶۱ شهرستان، ۲۳۷ شهرستان فاقد کمربندی بوده و بار ترافیک جاده ای از میان گذر شهرها عبور می کند و همین طور شاهد وقوع تصادفات خسارتی و جرحی در شهرهای فاقد کمربندی به سبب تداخل ترافیک جاده ای در حین عبور از میان گذرهای شهرهای فاقد کمربندی، عدم تطبیق سرعت معبر، فراوانی تقاطع ها، انشعابات متنوع خیابان ها، نوع کاربری شریان ها و ظرفیت محدود معابر درون شهری هستیم؛ بدین سبب این مساله نیازمند توجه مضاعف می باشد. رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همین طور به روند جان باختگان تصادفات درون شهری در ۱۰ سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ تا حالا باتوجه به اقدامات انجام شده خصوصاً توسط شهرداری ها شاهد کاهش جانباختگان در تصادفات درون شهری بودیم که ادامه این روند و رسیدن به چشم انداز صفر از اولویت های کاری و برنامه ای مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ می باشد. وی سپس به روند جان باختگان تصادفات درون شهری یازده ماهه ۵ سال قبل اشاره و اظهار نمود: بیشترین کاهش در استانهای خوزستان، اصفهان، لرستان، مازندران و تهران بزرگ و بیشترین افزایش در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد، کرمانشاه و سمنان بوده است ولی در این بخش همچنان نیازمند برنامه ریزی های مختلف تمامی دستگاه های دولتی و غیردولتی، مدیریت شهری، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها هستیم برای کاهش آمار می باشیم. جمالی نژاد در ادامه به توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی از نظر نوع در سال ۹۹-۱۴۰۰ اشاره نمود و اظهار داشت: ۴۲ درصد عابرین پیاده و ۳۶ درصد راکب موتورسیکلت بوده اند و استانهای همدان، البرز، کرمانشاه، مازندران و مرکزی بیشترین افزایش جان باخته عابر پیاده در طول این مدت را داشته اند واستان های قم، بوشهر، سمنان، گلستان، و هرمزگان بیشترین افزایش جان باخته راکبان موتورسیکلت را داشته اند. وی همین طور در تشریح توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی از نظر مکان در سال ۹۹-۱۴۰۰ اظهار نمود: سال ۹۹ مطابق گزارش های ارسالی، ۳۳ درصد جان باختگان سرصحنه تصادف، ۵ درصد حین انتقال و ۶۱ درصد در مراکز درمانی و در سال ۱۴۰۰ به سبب آمارها ۳۱ درصد سرصحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۶۳ درصد در مراکز درمانی فوت شده اند. وی افزود: بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰، عدم توجه به جلو و عدم رعایت به حق تقدم بوده است که برنامه مدیریت شهری برای ایجاد شرایط سفری ایمن برای هموطنان در نوروز سال ۱۴۰۱ به استانداران ابلاغ گردیده است و در روزهای سفرهای نوروزی پایش های مستمر برای تحقق آن صورت خواهد گرفت.

1400/12/24
13:25:34
0.0 / 5
373
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد