تونل متوسلیان چشم انتظار بخش خصوصی

تونل متوسلیان چشم انتظار بخش خصوصی

بکسیها: سالهاست که مدیریت شهری اهتمام دارد که بزرگراه صیاد شیرازی را از بن بست خارج کرده و به کارکرد اصلی اش که همان تسهیل در جریان عبور و مرور است برگرداند؛ اما هنوز موفق نشده است.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، بزرگراه شهید صیاد شیرازی یکی از معدود بزرگراه هایی است که در میدان اصلی شهر اختتام می یابد؛ این بزرگراه از بزرگراه ارتش شروع و در میدان سپاه اختتام می یابد و این مسئله باعث شده است که در بیشتر اوقات روز شاهد ترافیک سنگینی در حوالی میدان سپاه و چراغ قرمز معروفش باشیم.
حجم زیادی از خودرو های بزرگراه صیاد آنهم با چند لاین تردد یک دفعه وارد میدان کوچک سپاه می شوند و باتوجه به حرکت سایر خودرو ها در جعات مختلف میدان، شاهد ترافیک سنگین به ویژه در هنگام شب در این بزرگراه هستیم تا صف خودرو های متوقف شده بتوانند وارد میدان سپاه شوند. این ترافیک سنگین صیاد شیرازی در شب ها مدیران شهری را بر آن داشت که فکری به حال راه اندازی ادامه بزرگراه صیاد شیرازی کنند و بر طبق برنامه ریزی ها این بزرگراه را به آزادگان متصل کنند و باتوجه به قرارگیری بافت بازار، مجلس و بافت قدیمی و میراثی تهران مقرر شده بود که این ادامه مسیر از فضاهای زیرسطحی و به شکل تونل آنهم سه طبقه باشد.
اقبال شاکری رییس اسبق کمیته عمران شورای شهر اعلام نموده بود که احیانا این تونل یک تونل بیش از هشت کیلومتری، سه طبقه خواهد شد که دو طبقه آن مربوط به رفت و آمد ترافیکی است و طبقه زیرین برای بحث تهویه و تاسیسات تونل پیش بینی می شود. ضمن این که اهتمام می شود این تونل در منطقه پر ازدحام شهر و بازار وصل شود.
بررسی ها نشان داد که هرچند تونل متوسلیان مقرر است زیر زمین ساخته شود و معارض آن چنانی ندارد؛ اما بسیار پرخرج و هزینه بردار است و ساخت آن به جیب شهرداری نمی خورد، بنا بر این پیشنهاد داده شد که این تونل به روش BOT ساخته شود، اصطلاح "بی. او. تی" به قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری می گویند که در سال های اخیر در جهت آزادسازی اقتصادی، جلب سرمایه های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و این امکان را به دولت و دستگاه های بزرگ می دهد که بتوانند منابع مالی، مدیریت و توانایی های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه های زبربنایی سوق دهند.
مدتی بحث ساخت تونل متوسلیان مسکوت ماند و اتفاقی در این خصوص رخ نداد تا این که علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکی از برنامه های خبری خود باردیگر خبر از اجرای پروژه شهید متوسلیان بصورت تونل شهری داده و اظهار داشته بود: به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان و حدود ۹ کیلومتر است را به زیر زمین ببریم تا در قالب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در میانه شهر تهران ایجاد شود.
پس از این سخنان عنوان شد که در جلسه ای راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه راه اندازی تونل شهید متوسلیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و بار دیگر تاکید شده بود که این تونل در قالب اجرای یک پروژه مشارکتی ساخته شود. هرچند که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید که بنا به مصوبه شورای شهر، شهرداری نمی تواند حتی یک ریال نیز صرف ساخت تونل متوسلیان کند و باید بخش خصوصی وارد عمل شود.
عباس شعبانی در گفت و گو با ایسنا، در مورد آخرین تصمیمات شهرداری برای ساخت تونل شهید متوسلیان، می گوید: ساخت تونل شهید متوسلیان یک الزام است، چونکه یک محوری را از بن بست خارج می کند و دقت داشته باشید که مردمی که در محدوده بزرگراه صیاد شیرازی زندگی می کنند برای آنکه به سمت جنوب تهران حرکت کنند یا باید از مسیر پرترافیک داخل شهر یعنی میدان بهارستان، میدان شوش و... عبور کنند و یا با طی مسافتی از بزرگراه موازی امام علی (ع) استفاده کنند.
وی با اعلان اینکه اتوبان صیاد شیرازی با شرایط فعلی کارایی لازم را ندارد، ادامه می دهد: شما بعد از اتمام مسیر از بزرگراه صیاد شیرازی وارد میدان سپاه که یک میدان کوچک است می شوید و حجم بالای خودرو های ورودی به این میدان کوچک سبب اختلال در تردد شده است.
معاون شهردار تهران با اعلان اینکه برمبنای مصوبه شورای شهر ساخت تونل متوسلیان باید با اعتبارات بخش خصوصی باشد، می گوید: برمبنای مصوبه شورای شهر تهران شهرداری حتی یک ریال نیز نمی تواند از اعتبارات خود صرف ساخت تونل متوسلیان کند و تنها راه ساخت تونل جذب اعتبارات بخش خصوصی است.
شعبانی با اعلان اینکه راه اندازی این تونل می تواند به رفع گره ترافیکی در این منطقه کمک نماید، می افزاید: هم اکنون محور بزرگراهی (صیاد شیرازی) یک دفعه قطع شده و خودرو ها از بزرگراه وارد یک معبر درجه ۲ می شوند که این میدان کوچک نمی تواند جریان تردد خودرو های ورودی را مهار کند و به همین علت ترافیک ایجاد می شود.
وی با اعلان اینکه هیچ گزینه ای غیر از ادامه بزرگراه صیاد شیرازی نداریم، می افزاید: در ادامه مسیر تونل متوسلیان محور بازار، مولوی، بهارستان و شوش را پشت سر می گذاریم که این مسیر پر از ترافیک است و لازم است که از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان، بزرگراه صیاد شیرازی که نام این قسمت را شهید متوسلیان نامگذاری کردند، ادامه داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اعلان اینکه شهرداری نقش تسهیل گری دارد و می تواند سرمایه گذاران را کمک نماید و مجوز و مستندات قانونی را ارائه کند، می گوید: البته در فاز یک باردیگر تونل متوسلیان بازطراحی شده است و تغییراتی به وجود آمده که برای سرمایه گذاران جذاب باشد.
وی ادامه می دهد: در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری شهرداری که در تیر ماه برگزار می شود تونل متوسلیان را معرفی می نماییم و اگر سرمایه گذاری استقبال کرد با آنها همکاریهای لازم را خواهیم داشت تا این مسئله به ثمر بنشیند.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، در آخرین جلسه شورای ترافیک تهران مجوز ساخت تونل شهید متوسلیان مشروط به تامین منابع خارج از بدنه شهرداری تهران به تصویب رسید و حالا باید دید سرمایه گذاری برای ساخت این تونل پیدا می شود یا خیر؟.




منبع:

1401/03/28
10:09:02
0.0 / 5
780
تگهای خبر: پروژه , تكنولوژی , دستگاه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد