رئیس سازمان حج و زیارت تشریح كرد؛

تمهیدات سازمان حج برای انتقال زائرین به مشاعر مقدسه

تمهیدات سازمان حج برای انتقال زائرین به مشاعر مقدسه

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به آخرین تمهیدات اندیشیده شده در مشاعر مقدسه اظهار داشت: ۲۸۲ نیروی حمل و نقل ترددی آماده خدمت رسانی و نظم بخشی برای انتقال زائرین به مشاعر مقدسه هستند.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، سید صادق حسینی، روز دوشنبه در همایش روحانیون، معین و معینه های کاروان های حج تمتع سال جاری ضمن اشاره به دغدغه ها و موانع در برگزاری حج تمتع ۱۴۰۱، اضافه کرد: مشکلات زیادی در ابتدا وجود داشت که با عنایت خداوند و توسل به خاندان عصمت و طهارت و همینطور تلاش ها و برنامه ریزی های شبانه روزی دست اندرکاران رفع شد و ۳۹ هزار و ۶۰۰ زایر کشورمان که اعزام شأن از روز ۲۲ خرداد ماه شروع شده بود شامگاه گذشته ۱۲ تیرماه به پایان رسید و اکثریت زائرین هم هم اکنون در مکه هستند و آخرین کاروان های مدینه قبل هم امشب وارد مکه مکرمه می شوند. وی ضمن اشاره به بازدید از مشاعر با همراهی شرکت مطوفین حجاج ایرانی اظهار نمود: سال جاری خدمات مناسبی در عرفات و منا تدارک دیده شده است؛ اصلاح پست های برق، رفع مشکلات کولرها، کیفیت چادرها و خیمه ها، افزایش کیفیت سرویسهای بهداشتی و…، هم همچون خدماتی است که در روزهای تشریق در مشاعر مقدسه عرضه می گردد. رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: البته برای این خدمات افزایش هزینه های ۱۲۰۰ دلاری از جانب کشور میزبان انجام گرفت که در کنار افزایش هزینه های مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت های اقلام پروتئینی دغدغه هایی را ایجاد می کرد که تلاش کردیم این هزینه ها به زائرین تحمیل نشود و تنها یک پنجم از هزینه های سربار و اضافی را از زائرین دریافت کردیم. حسینی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای مدیریت بحران هم به خوبی انجام گرفته است اظهار داشت: برای پیشگیری و مدیریت بحران هم برنامه ریزی ها و اقدامات مناسبی انجام شده که از همه دست اندرکاران در این خصوص تشکر می نماییم. وی ضمن اشاره به دیگر برنامه ریزی ها در منا و عرفات اظهار داشت: برگزاری کلینیک برای خدمات درمانی، مدیریت بحران، پیشگیری در مقابله با بیماری ها بخصوص کرونا و توجه به اقدامات و دستورالعمل های بهداشتی همچون برنامه هایی است که مورد توجه قرار دارد. رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به برخی دغدغه های زائرین در زمینه تغذیه اظهار داشت: تکراری بودن برخی غذاها و همینطور کیفیت آن در ایام نخست همچون دغدغه های زائرین بود که تلاش شده رضایتمندی در این عرصه افزایش یابد؛ ضمن این که در روزهای تشریق هم تلاش کردیم از غذاهای متناسب با ایام و با کالری مناسب استفاده گردد تا زائرین در اعمال شأن با توان و بدون مشکل باشند. حسینی همینطور با اشاره به اینکه تکرار غذاها گاهی بدلیل مواد اولیه و شرایط ایجاب شده است اظهار داشت: شما روحانیون و همینطور مدیران کاروان ها و مجموعه ها می توانند نقش بسزایی در جهت تبیین زائرین و اقناع آنها نسبت به شرایط شکل گرفته داشته باشند. وی با اشاره به اینکه مشکلات اسکان در هتل ها بخصوص در مدینه منوره هم باید با بیان شیوا و سخن نیکو تبیین شود اظهار داشت: اجاره هتل ها به صورت وبیناری و همینطور عدم ساخت و ساز هتل ها در مدینه و کمبود آنها جزو مسائلی بود که وجود داشته که البته تلاش کردیم شرایط مناسبی را در مکه برای زائرین فراهم نمائیم؛ در مورد تعداد تخت های هتل های مدینه هم تلاش خواهیم کرد شرایط مناسبی را برای زائرین مدینه بعد فراهم آوریم. رئیس سازمان حج و زیارت، افزایش قیمت های مالیات بر ارزش افزوده، اقلام پروتئینی، تأخیر در صدور ویزا برای عوامل و در نهایت عزیمت آنها تنها چند ساعت پیش از پرواز زائرین همچون مشکلاتی بود که با آن دست و پنجه نرم کردیم و خوشبختانه هم اکنون شاهد شرایط ایده آل و مطلوبی هستیم. حسینی خاطرنشان کرد: عوامل آشپزخانه در ایام نخست با مشکلاتی مواجه بودند و توانستند با رویکرد جهادی مبادرت به برگزاری غذای زائرین نمایند و در نهایت از شرایط سخت روزهای اولیه عبور کنیم؛ این رویکرد جهادی در مسکن، حمل و نقل و سایر بخش ها هم وجود داشته که قدردان همه دست اندرکاران هستیم. وی ادامه داد: در شرایطی که برخی کشورها به علت تأخیر در اعلام حج تمتع سال جاری ظرفیت خویش را کاهش دادند یا حضور نیافتند، ما توانستیم با اقدامی جهادی و برنامه ریزی دقیق زائرین خویش را به سرزمین وحی اعزام نماییم و خدا را بابت این مهم سپاسگزاریم؛ ازاین رو همه دست اندرکاران باید به تبیین اقدامات بپردازند. رئیس سازمان حج و زیارت یکی از اقدامات در مورد مدیریت بحران را توجه به نظم و جلوگیری از مشکلات بخصوص در روزهای تشریق دانست و تصریح کرد: اتوبوس های حمل و نقل ترددی به همراه نیروهای زبده و باتجربه تمامی شرایط و برنامه ها را مرور کرده اند که توجه به نظم در این خصوص هم به شکلی در پیشگیری و مدیریت بحران تأثیرگذار است. وی ادامه داد: ۲۸۲ نفر نیروی حمل و نقل ترددی در اتوبوس های انتقال زائرین به مشاعر مقدسه حضور دارند و لوکیشن اتوبوس ها هم مشخص می باشد تا خدای ناکرده مشکلی برای خودرو ها و زائرین ایجاد نشود ضمن این که در مزدلفه، عرفات و منا تمامی تمهیدات لازم برای آرامش زائرین اندیشیده شده است. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم در مورد راهنمایی، امداد گمشدگان، انضباط در هدایت حمل و نقل ترددی، برگزاری کلینیک بابت خدمات درمانی و استقرار نیروهای خدمات رسان به خوبی اندیشیده شده است اظهار داشت: به زودی از یک سامانه امدادی مخصوص زائرین رونمایی خواهیم کرد که زائرین می توانند در مواقعی که نیازمند کمک فوری بودند لینک آنرا ارسال نمایند که با مسیریابی موجود در لینک، مکان زائر شناسایی و کارهای امدادرسانی به وی انجام می گیرد. حسینی همینطور یکی از دغدغه های فعلی زائرین را مبحث اینترنت دانست و اظهار داشت: بحث اینترنت بخصوص در مشاعر مقدسه هم وجود دارد ازاین رو سفارش می شود مسؤلان کاروان ها و روحانیون راهنمایی لازم را در این رابطه انجام دهند و اقدامت تبیینی و راهنمایی های لازم را منعکس کنند. او همینطور در ارتباط با حضور زائرین کشورمان با لباس شخصی پس از ایام تشریق در طواف اظهار داشت: درخواست این مورد و دلیل فقهی آنرا مطرح کرده ایم که منتظر پاسخ مسؤلان وزارت حج و عمره عربستان هستیم.


منبع:

1401/04/13
19:48:25
0.0 / 5
696
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد