ضرغامی:

الواح هخامنشی باقیمانده امسال باز می گردد

الواح هخامنشی باقیمانده امسال باز می گردد

به گزارش بکسیها، وزیر میراث فرهنگی با اشاره به استرداد 3506 لوح هخامنشی به کشور اظهار داشت: زمینه بازگشت سایر الواح هخامنشی فراهم شده و به همین دلیل کارشناسان میراث فرهنگی آبان امسال به آمریکا می روند.



به گزارش بکسیها به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، سید عزت الله ضرغامی در گفت و گو با برنامه سعدآباد رادیو تهران اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته دو رویداد بسیار عالی و کم نظیر و ویژه در کشور در عرصه میراث فرهنگی رقم خورد که یکی از آنها ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران و دوم استرداد الواح هخامنشی به کشور است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: درباره ی رویداد اول این نکته قابل توجه است که ۵۴ کاروانسرا باهم ثبت جهانی شده اند که در سطح جهانی کم نظیر است.
ضرغامی افزود: این ۵۴ کاروانسرا به لحاظ جغرافیایی و نیز زمانی دارای اهمیت است و ۲۴ استان و از دوره ساسانی تا قاجار را شامل می شود.
وی افزود: بیش از یک سال کارشناسان و ارزیابان یونسکو از این کاروانسراها بازدید کردند و کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی که از نیروهای زبده بودند آنها را همراهی می کردند و توضیحات لازم به آنها درباره ی این کاروانسراها ارائه شده است.
بخشی از الواح مربوط به فیش حقوقی کارگران و اسناد مدیریتی است
ضرغامی درباره ی بازگشت الواح هخامنشی نیز توضیح داد: باید اظهار داشت که اصل این الواح ۳۰ هزار لوح است که در سال ۱۳۱۱ و هم زمان با پهلوی اول کشف و بمنظور رمزگشایی و مطالعه به مؤسسه شرق شناسی شیکاگو ارسال شدند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اهمیت این الواح اضافه کرد: موضوع این الواح مجموعه ای از سندهای مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی راه ها است. یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل کارگر ایرانی فیش حقوقی داشته است. کسانی که ادعای تمدن می کنند و بدترین شیوه های حقوق بشر را امروز در دنیا پیاده می کنند و دنبال این هستند که هویت ما را از بین ببرند، خوب است این حقایق را بدانند. آن هم زمانی که خود مدعیان امروزی حقوق بشر، از برده هایشان برای مصالح استفاده می کردند و آنها را می کشتند و ساختمان های خودرا بالا می بردند.
ضرغامی در تشریح پروسه استرداد این الواح اظهار داشت: همه این اسناد یک جا کشف شد و قرار بر این بود که این الواح پس از مطالعه به ایران بازگردد اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه پیگیری های حقوقی ایران نتیجه داد و خوشبختانه شاهد بازگشت این الواح هستیم.
ضرغامی اضافه کرد: در دوره های قبل و در دولت های گذشته نیز استرداد الواح مورد پیگیری قرار|گرفت و نتیجه بخش بود اما این محموله، بزرگترین و مهم ترین محموله الواح هخامنشی است که به ایران بازگشته است. ۴ سال هم معطل مانده بود و در پی کارشکنی های جدی در عرصه تحریم ها بودند اما در نهایت با پیگیری های وزارت امور خارجه، بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری و از همه مهم تر شخص آقای رییس جمهور این الواح به ایران برگشت.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ی روند بازگشت بقیه الواح اظهار داشت: زمینه برای برگشت باقی الواح هم به وجود آمده و مقرر است طبق توافقی که با امریکایی ها انجام گرفته، مجدد کارشناسان ما به این کشور بروند و مابقی الواح را صحت سنجی کنند و بعد از آن کم کم باقی الواح هم به ایران بازخواهند گشت.
وی با اشاره به اینکه این الواح به مخازن امن موزه ملی ایران منتقل شده اند، افزود: برمبنای برنامه ریزی ها بدنبال این هستیم تا قسمتی از این الواح برای عموم مردم در معرض نمایش قرار گیرد.
تشریح برنامه های هفته گردشگری
ضرغامی در ادامه صحبت های خود به روز جهانی و هفته گردشگری نیز اشاره نمود و اضافه کرد: ما برنامه های مختلفی را برای حوزه گردشگری داریم به عنوان مثال هم زمان با فرا رسیدن روز جهانی گردشگری، ۱۸۰ هتل و مرکز اقامتی به بهره برداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: یکی از چالش های حوزه گردشگری ورودی، موضوع لغو روادید با کشورهای مختلف است که با روسیه این لغو روادید اجرائی شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور با اشاره به اهمیت موضوع سامان دهی خدمات بهداشتی اظهار داشت: این مساله را با جدیت، شخصاً دنبال می کنم. حتی گاهی تعدادی از دوستان به من می گویند بهتر است شما به عنوان وزیر درباره ی این مساله خیلی صحبت نکنید! اما به خاطر نوکری مردم ایرادی ندارد.


منبع:

1402/07/04
15:19:53
0.0 / 5
358
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد