خسروپناه:

برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش شروع شده است

برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش شروع شده است

به گزارش بکسیها، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تدوین نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، بروزرسانی سند تحول و تقویت تعامل با فعالان مردمی از موضوعات مهم و قابل توجه است.


به گزارش گروه جامعه مهر حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: تدوین نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش و تقویت تعامل با فعالان مردمی از موضوعات مهم و قابل توجه در نظام آموزش و پرورش کشور است. وی اظهار داشت: در این دوران، موقعیت بی نظیری برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، رفع مشکلات و حل مسائل آموزش و پرورش به وجود آمده است و تعاملات خوب میان شورا و وزارت آموزش و پرورش فرصتی تاریخی را فراهم نموده است تا این موضوعات با جدیّت، دقت و سرعت بررسی و حل شود. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به مجموعه کارهای زمین مانده در آموزش و پرورش اشاره نمود و اضافه کرد: لزوم تحول جدید در دانشگاه فرهنگیان، توسعه حوزه تربیت، ارتقای جایگاه مدیران مدارس و مبحث کتاب های درسی از مسائل مهم می باشد، البته بعضی از کارها در اولویت است؛ حتما باید سراغ کارهای عملیاتی نتیجه بخش رفت اما اگر کارها پشتوانه نظری نداشته باشد کارها، خیلی علمی نخواهد بود. وی با تاکید بر این که در مبحث آموزش و پرورش دو خلأ نظری داریم، اظهار داشت: یکی از خلأها، نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است و دوم، نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی است؛ اساسا هر دو این نظریه با محوریت منظومه فکری امامین انقلاب باید نوشته شود. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: در نظریه تعلیم و تربیت، به مبانی، اصول، روش ها و اهداف پرداخته می شود اما در نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت باید سیاست های تعلیم و تربیت، تنظیم گری تعلیم و تربیت، تصدی گری تعلیم و تربیت و دیگر موضوعات در حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شود که تدوین این نظریه ها، باید توسط آموزش و پرورش و با همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر این که بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی خواسته مقام معظم رهبری است، اظهار نمود: بروزرسانی سند نقشه جامع علمی کشور شروع شده و برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش شروع شده است؛ این بروزرسانی هم، بدون توجه به حکمرانی هرمی و با عنایت به مدل حکمرانی ولایی که شباهت هایی با مدل حکمرانی شبکه ای دارد صورت می گیرد، یعنی مشارکت حداکثری معلمان در تدوین سند تحول آموزش و پرورش و طبیعی است که هیأت های اندیشه ورز معلمی در کشور می توانند به این مورد کمک دهند. وی ادامه داد: دراین میان نباید از عملیاتی سازی سند موجود هم غافل شویم و همزمان هم باید بروزرسانی سند تحول و هم عملیاتی کردن سند موجود صورت گیرد و باید بررسی شود که این سند چند درصدش اجرا شده یا اولویت اجرای سند باید از کجا شروع شود که این احتیاج به برنامه ریزی دارد و در ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی هم وظایف سایر دستگاه ها در اجرای این سند و نحوه همکاری آنها بررسی شود. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مردمی سازی تعلیم و تربیت اظهار داشت: تقویت تعامل آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، منظور از گروههای مردمی، در ابتدا خود معلمان هستند که در تدوین اسناد و جهت دهی به آنان کمک دهند، همینطور گروههای مردمی علاقمند به موضوعات آموزش و پرورش و با عنوان جبهه مردمی انقلاب اسلامی و دیگر مراکز مشابه، همینطور جمع نخبگان دانش آموزی می توانند در این مورد مؤثر باشند که باید نظرات آنها هم شنیده شود و در تدوین سند مورد استفاده قرار گیرد. استاد خسروپناه با تاکید بر نقش کتاب های درسی در نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: در مراکز آموزش عالی، مدرس و استاد نقش اول را دارند و کتاب درسی اهمیت اولیه ندارد اما در نظام آموزش و پرورش، کتاب، نقش اولیه را دارد و لازم است در کتاب های درسی هم تحولی به وجود آید، بعنوان نمونه، باید در کتاب های علوم پایه شخصیت های ایرانی مؤثر در تولید علم، چه در دوران تمدن اسلامی و چه دانشمندان معاصر معرفی شوند.


منبع:

1402/08/01
07:57:24
0.0 / 5
318
تگهای خبر: آموزش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد