ایستگاه متروی برج میلاد تا شهریور افتتاح می شود

احتمال حل مشكل ضمانت نامه شهرداری با بانك آینده تا هفته آینده

احتمال حل مشكل ضمانت نامه شهرداری با بانك آینده تا هفته آینده

به گزارش بكسیها مدیرعامل متروی تهران با اشاره به واریز ۱۴.۸ میلیاردی از 910 میلیارد تومان اوراق مشاركت مترو توسط بانك آینده، ابراز امیدواری كرد كه تا اوایل هفته آینده ضمانت نامه بین بانكی به بانك آینده تحویل داده شود و تا آخر هفته هم پول شهرداری برای مترو آزاد شود.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، علی امام بامداد امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات شرکت متروی تهران برگزار گردید با اعلان اینکه در سال ۹۸ توانستیم علی رغم مشکلات مالی نیمه جنوبی خط ۶ مترو به طول ۹ کیلومتر حد فاصل دولت آباد تا شهدا را افتتاح نماییم، اظهار داشت: پس از آن ۲ ایستگاه امام حسین (ع) و کیانشهر هم وارد مدار بهره برداری شد.
وی با اعلان اینکه در خط ۷ مترو هم هشت و نیم کیلومتر مترو حدفاصل بسیج تا مهدیه وارد مدار بهره برداری شد، اضافه کرد: در سال ۹۸ قول دادیم که در شش ماهه دوم متوسط ماهی یک ایستگاه افتتاح نماییم که به سبب مشکلات مالی توانستیم سه ایستگاه افتتاح نماییم که نهایتا در سال ۹۸ مجموعا ۹ ایستگاه به بهره برداری رسید.
امام با اعلان اینکه امسال اولویت نخست ما تکمیل خطوط نیمه تمام در خط ۶ و ۷ و توسعه غربی خط ۴ مترو است، اظهار داشت: نزدیک به ۶۴ کیلومتر خطوط مترو داریم که به صورت کامل افتتاح نشده است و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شهر زیر زمین مانده که باید تکمیل شود.
وی با اعلان اینکه در تیر ماه ۲ رام قطار از ۷۰ واگنی که چندی قبل خریداری شده بود، وارد مدار می شود و با ورود این ۲ رام قطار پرونده ۷۰ واگن بسته می شود، اظهار داشت: در برنامه ریزی های انجام شده قرار بود که سه پست برق هم وارد مدار شود اما به سبب تحریم ها و کرونا امکان دارد این مهم تا ماه های آینده به طول انجامد.
مدیرعامل متروی تهران در مورد سرانجام اوراق مشارکت مترو که در اختیار بانک آینده قرار دارد، اظهار داشت: این اوراق متعلق به سال ۹۷ است که مبلغ آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که دو بانک آینده و صنعت و معدن ضمانت این اوراق را بر عهده گرفتند که بانک آینده مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان را ضمانت کرد اما تا کنون این مبلغ را به شهرداری واریز نکرده است.
وی با اعلان اینکه سازمان املاک شهرداری تهران تا کنون بیشتر از ۱۰۰ ملک برای وثیقه این اوراق به بانک آینده معرفی کرده اما مورد تأییدشان نیست، اظهار داشت: البته سرانجام هفته گذشته در دفترخانه ای وثیقه ای را ثبت کردیم و ۱۴.۸ میلیارد تومان از این اوراق واریز شد اما با توجه به این که سیر پذیرش وثیقه ملکی شهر توسط بانک طولانی شده بود و شهرداری کم کم به این نتیجه رسید که از این روش به نتیجه نمی رسد با همراهی بانک مرکزی مجوزی دریافت کردیم که بر مبنای آن بانک شهر ضمانت نامه بین بانکی به جای وثیقه صادر کند که شب گذشته این مساله را باردیگر پیگیری کردم و امیدواریم تا اوایل هفته آینده ضمانت نامه بین بانکی به بانک آینده تحویل داده شود و تا آخر هفته هم پول شهرداری برای مترو آزاد شود.
وی با اعلان اینکه اگر این ۹۱۰ میلیارد تومان به مترو تزریق شود و بتوانیم اوراق مشارکت سال ۹۸ را هم تا آخر تیر ماه به فروش برسانیم، از این محل هم ۱۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار خواهیم گرفت.
امام اضافه کرد: بودجه مترو در سال ۹۹، ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که اگر حداقل بتوانیم ۵۰ درصد آنرا دریافت نماییم و از محل مجتمع های ایستگاهی هم ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب نماییم می توانیم امسال ۱۲ ایستگاه جدید مترو را افتتاح نماییم.
وی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص اینکه در این دوره مدیریت شهری حتی یک کیلومتر متروی جدید راه اندازی نشده اظهار داشت: در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری تاکید شورا و شهرداری بر تکمیل خطوط قبلی بود و دقت داشته باشید که ما طرح جامع مصوب ریلی نداشتیم و تا آن زمان اتفاقاتی که رخ داده بود بر مبنای طرح مصوب و مستند نبود تا اینکه در بهمن ماه سال ۹۸ طرح جامع ریلی تهران مصوب شد.
مدیرعامل متروی تهران با اعلان اینکه در طرح جامع ریلی مصوب شده ایجاد ۴ خط جدید مترو مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: هر خط مترو بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و طبیعتا با این اعتبارات نمی توانیم این چهار خط را همزمان بسازیم و باید اولویت بندی نماییم.
وی با اعلان اینکه بررسی ها نشان داد که ساخت خط ۱۰ مترو به سبب آنکه مناطق شمالی و غربی را پوشش می دهد در اولویت ساخت قرار دارد اظهار داشت: به سبب مشکلات نمی توانیم بر روی منابع دولتی و شهرداری حساب باز نماییم و به همین دلیل باید به دنبال منابع جدید همچون جذب سرمایه گذار باشیم که در مورد خط ۱۰ مترو جلسات زیادی با سرمایه گذاران و شهرداری مناطق انجام دادیم و بنظر می رسد تا چند ماه آینده پروژه ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شود.
وی ادامه داد: خط ۱۰ مترو به طول ۴۲ کیلومتر از قنات کوثر آغاز و تا ایستگاه وردآورد را پوشش می دهد.
امام در ادامه نشست خبری خود در واکنش به سوالی در خصوص اظهارات رئیس شورای شهر در خصوص اینکه در این چند سال حتی یک کیلومتر متروی جدید ساخته نشده اظهار داشت: بنظر می رسد سخنان هاشمی بد انتشار یافته و منظورشان این بوده که یک کیلومتر خط جدید افتتاح نشده است. چون که با وجود مسائل و مشکلات مالی در این زمان حفاری های نیمه جنوبی خط ۶ را تکمیل کردیم و چون اسناد بالادستی نداشتیم نمی توانستیم سلیقه ای عمل نماییم.
مدیرعامل مترو در مورد خطوط انشعابی در مناطق مختلف اظهار نمود: به سبب مشکلات مالی به تنهایی نمی توانیم خطوط انشعابی را پوشش دهیم اما اگر شهرداری های مناطق منابع مالی، زمین و... را تأمین کنند می توانیم این مهم را پیگیری نماییم.
وی درباره تعهدات دولت در کمک به مترو اظهار داشت: دولت قانونا موظف به کمک مترو است و این کمک ها در چارچوب پرداخت ۵۰ درصد هزینه ساخت، سهم ۵۰ درصدی در تضمین اوراق مشارکت و همینطور اختصاص سهمی از ضمانت فاینانس است که در قانون صراحتا مورد توجه قرار گرفته است.
امام با اعلان اینکه سال قبل قوانین حمایت دولت از مترو را بررسی کردیم و متوجه شدیم که دولت در تهران تنها به ۱۵ درصد تعهدات خود عمل کرده است، خاطرنشان کرد: مجلس مصوبه ای دارد که بر مبنای آن دولت باید سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی کمک نماید که این مهم هم تا کنون اجرایی نشده است.
مدیرعامل متروی تهران اضافه کرد: اواخر سال ۹۸ بدهی های ۳۰ ساله مترو در دوره های مختلف مدیریتی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که بدهی های دولت با احتساب سود و جریمه به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر دولت به تعهدات قانونی خود عمل کند این رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان را می تواند پوشش دهد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شنیده شده است که قصد استعفا از مدیرعاملی شرکت مترو را دارد اظهار داشت: من برعکس آنرا شنیده ام که می خواهند مرا تغییر دهند اما خبری دراین زمینه نیست و چون در آخر سال مدیریت شهری قرار داریم رسانه ها به این شایعات نادرست و گاها بداخلاقی ها بیشتر می پردازند که امیدوارم خداوند همه ما را هدایت کند.
امام در مورد سرانجام متروی پرند با اعلان اینکه مسیر سه راه شاهد تا شهر پرند ۵۰ کیلومتر است که ۳۱ کیلومتر آن در سنوات گذشته افتتاح شده است، افزود: اگر متروی پرند تکمیل شود اتفاقات خوبی را شاهد می باشیم چون که این شهر کانون جمعیتی است اما نیازمند توجه دولت می باشد. چون که با این بودجه های سالی ۵۰ میلیارد تومان و... تکمیل آن به جایی نمی رسد و لازم است دولت وارد شود.
وی با اعلان اینکه اولویت ما در مترو تکمیل خطوط ۶، ۷، ۳ و ۴ است اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه ایستگاه برج میلاد در خط ۷ را افتتاح نماییم و شش ایستگاه در خط ۶ با هفت کیلومتر هم بر مبنای برنامه ریزی ها باید تا آخر سال افتتاح شود که بر این اساس ایستگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید ستاری افتتاح می گردد.
مدیرعامل متروی تهران اضافه کرد: بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته در خط ۷ هم سال جاری شاهد افتتاح ایستگاه های برج میلاد، نواب، شهید محلاتی، قیام و آهنگ هستیم و امیدواریم بتوانیم تا آبان ماه هم ایستگاه اقدسیه در خط ۳ را به بهره برداری برسانیم و در صورت تأمین اعتبار این ایستگاه ها افتتاح می گردد.
وی در مورد خرابی برخی قطارهای مترو هم با اعلان اینکه با عنایت به تحریم ها و نوسانات قیمت ارز با سختی تلاش می نماییم که قطعات ناوگان و... را تأمین نماییم اظهار داشت: با این وجود بخشی از نیازهای ما به خارج است و افزایش نرخ ارز کار ما را سخت کرده است.
امام در مورد سرانجام خرید واگن های جدید مترو از جانب دولت خاطرنشان کرد: دقت داشته باشید که ما بهره بردار این واگن ها هستیم و دولت نسبت به خرید آن اقدام می کند اما دولت سال ۹۵ مصوبه ای داشته که بر مبنای آن تا سه سال آینده (۹۸) می بایست ۲۰۰۰ دستگاه واگن وارد کشور شود که حدود ۱۰۰۰ دستگاه آن متعلق به تهران است اما به سبب فرایند اداری طولانی داخل کشور با همه پیگیری ها در بهار سال جاری سرنوشت ۶۳۰ واگن ابتدایی که قرار بود از این محل تامین گردد مشخص شد؛ اما شرایط جانبی هم اثرگذار است و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر با حریف چینی به توافق برسیم که این قطارها وارد مدار شود.
وی درباره وجود گرد و غبار و عدم تهویه مناسب در بعضی ایستگاه ها خاطرنشان کرد: حدودا هیچ خط متروی تهران به صورت ۱۰۰ درصدی افتتاح نشده است و بنا بر این همیشه در ایستگاه های مختلف شاهد تجهیز کارگاه و ساخت و ساز هستیم و امکان دارد در ساعاتی که دستگاه های تهویه خراب شده باشند این افزایش گرد و خاک را در ایستگاه ها شاهد باشیم.
مدیرعامل متروی تهران در مورد سرانجام ورود مترو به بورس اظهار داشت: شرط اول ورود شرکت ها به بورس این است که سود ده باشند؛ اما شرکت مترو سال هاست که ضرر ده است و با این شرایط فعلا امکان ورود به بورس را ندارد.
وی در مورد عدم مناسب سازی ایستگاه های مترو برای افراد کم توان خاطرنشان کرد: من این مشکل را قبول دارم اما این مساله سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته و در نظر داریم آنرا برطرف نماییم و بنا بر این در ایستگاه های جدیدی که افتتاح می شود مناسب سازی مورد توجه قرار گرفته است.
امام در مورد ساخت قطار مترو ملی اظهار داشت: برای داخلی سازی یک قطار باید بالای ۵۰ درصد قطعات داخلی باشد اما حالا تنها ۳۰ درصد قطارها داخلی هستند و ۷۰ درصد چینی و بطور قطع شریک خارجی هم منافع خویش را دنبال می کند اما اینکه یک شرکتی ایجاد شود که بتواند قطار ملی بسازد اقدام شایسته ای است.



1399/04/09
22:05:27
5.0 / 5
1814
تگهای خبر: سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد