معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور خبر داد

تعداد خانه های كوچك توانبخشی به ۱۱۰ مركز افزایش یافت

تعداد خانه های كوچك توانبخشی به ۱۱۰ مركز افزایش یافت

به گزارش بكسیها معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در مراسم افتتاح خانه های كوچك توانبخشی اظهار داشت: امروز به صورت رسمی 40 خانه كوچك توانبخشی افتتاح می شود و تعداد آنها به 110 مركز افزایش می یابد.



به گزارش بکسیها به نقل از مهر، مراسم «رونمایی از تمبر یادبود چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی کشور» طی ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس سازمان بهزیستی، معاونان ستادی و مدیران کل بهزیستی استانها بامداد امروز اجرا شد.
در ادامه این رونمایی، مراسم افتتاح همزمان خانه های کوچک توانبخشی نیز انجام شد که در این مراسم محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: سازمان بهزیستی با رویکرد جدید که تلفیق حضور اجتماعی معلولان در سطح اجتماع و خانواده در کنار دریافت خدمات توانبخشی است، گام های مؤثر و اقدامات خاصی را در این سال ها انجام داده است. همچون کارهایی که از سال قبل شروع شده، یکی این است که برای نخستین بار معلولان دارای ضایعه نخاعی نیز در کنار ۱۲ هزار معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش خدمات پرستاری قرار گرفتند.
وی افزود: ۱۷۶ خانواده با کد خانوار تحت پوشش قرار گرفتند که این مسئله یکی از خواسته های قدیمی سازمان بود. همین طور ۲ مرکز مراقبت در منزل که به اعزام مراقبین می پردازد، آغاز به کار کردند که ۷۴۳۴ نفر را تحت پوشش دارند. علاوه بر این، ۳۷۰ مرکز ارائه خدمات توانبخشی، خدمات را ارائه می دهند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: برای نخستین بار در سال قبل کمک هزینه معیشتی به معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل نیز هستند در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۱۹۰ هزار معلول از این کمک هزینه معیشتی در کنار مستمری، یارانه و حق پرستاری که دریافت می کردند، بهره مند شدند. همین طور در سال قبل حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی بیش از ۲.۵ برابر شد و به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی، ۱۱۰۰ نفر از این افراد که پشت نوبت بودند، تحت پوشش قرار گرفتند.
نفریه با اشاره به کارکرد خانه های کوچک توانبخشی نیز اظهار داشت: یکی از اقدامات مؤثری که در بهزیستی انجام شده، توسعه خانه های کوچک حمایتی برای معلولان و سالمندان است. از سال ۹۱ فعالیت مختصری برای ایجاد این خانه ها فقط برای افراد دارای معلولیت ذهنی خفیف انجام شده بود که به سبب عدم استقبال، تنها ۱۷ مرکز در این سال ها تأسیس شده بود اما از شروع سال ۹۸ توسعه این خانه ها در دستور کار قرار گرفت و با یک ارزیابی سریع، توسعه آنها برای سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، معلولان روانی، بیماران با اختلالات هوشی شدید، متوسط و … شروع شد. یک سال به صورت آزمایشی این کار انجام شد و به صورت پایلوت چندین خانه راه اندازی شد و بار دیگر ارزیابی سریع از عملکرد آنها انجام و دستورالعمل ها بازنگری و بازنویسی شد.
وی بیان کرد: امروز تمام دستورالعمل ها به صورت بازنویسی شده در اختیار استانها قرار دارد و به صورت رسمی از ۴۰ خانه کوچک توانبخشی رونمایی می شود و تعداد آنها به ۱۱۰ مرکز افزایش می یابد.
نفریه در توضیح بیشتر گفت: یکی از سیاست های سازمان بهزیستی، کوچک سازی مراکز نگهداری و توانبخشی است. تاکنون به صورت مراکز بزرگ، این بخش ها اداره می شد و ما مراکزی داشتیم که ۱۴۰۰ مددجو دارد اما برای ارائه خدمات بهتر به معلولان، رویکرد به سمت خانه های کوچک می رود و مدیریت این خانه ها و ارائه خدمات مانند خانواده است. همین طور افراد علاوه بر حضور در این مراکز، در بستر جامعه نیز حضور دارند و از فضاهای آموزشی، فرهنگی و … استفاده می نمایند.
وی در آخر اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی سازمان بهزیستی این است که همه استان های ما به سمت تأسیس این مراکز حرکت کنند و هدفگذاری اولیه سازمان، سوق دادن مراکز بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت به این سمت بود و در فاز بعد کسانی که جدیدالورود فاز خدمت دهی به این عزیزان می شوند. تجربه سازمان نیز دراین زمینه موفق بود و نشان داد که در این خانه ها افرادی که حاضر هستند، هم مصرف داروهایشان کاهش پیدا کرده و هم نشاط و امید به زندگی آنها بیشتر شده است.
در ادامه مراسم گزارش مدیران کل استانها درباب افتتاح خانه های کوچک توانبخشی ارائه شد.


منبع:

1399/04/25
14:49:37
5.0 / 5
1819
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد