شهردار منطقه۲۲ تاكید كرد

ضرورت بهره گیری از اوراق مشاركت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران

ضرورت بهره گیری از اوراق مشاركت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران

شهردار منطقه 22 بر ضرورت استفاده از اوراق مشاركت در ساخت خط 10 مترو تهران تاكید نمود.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، علی نوذرپور در مراسم امضاء تفاهم نامه تامین منابع مالی برای راه اندازی خط ۱۰ مترو اظهار داشت: از برنامه پنج ساله اول کشور موضوع حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار داشته است که سهم حمل و نقل عمومی ۷۵ درصد باشد ولی هم اکنون این سهم ۴۹ درصد است که سهم سیستم حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ از سهم پایین تری نسبت به سایر مناطق برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در این سالها قوانین مختلفی برای حوزه حمل و نقل نوشته شده است و در بعضی از دولت ها توجه بیشتری برای حمل و نقل عمومی وجود داشته و در بعضی اجرای توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در دولت اول اصلاحات، در دوره جناب آقای خاتمی در حوزه اتوبوس رانی اتفاق خوبی افتاد و قریب به ۳۸ درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور نوسازی شد و بیش از ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در دوره ۵ ساله وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور شد.

وی افزود: در دولت دوم آقای خاتمی، سیستم حمل و نقل ریلی که در تهران و مشهد بود در کلانشهرها به ۸ شهر افزوده شد. در دوره آقای احمدی نژاد بحث مونو ریل عنوان شد که طرح اشتباهی بود و در دوره اول آقای روحانی این طرح باردیگر به مترو تبدیل شد. امروز ۹ شهر و کلانشهر کشور دارای سیستم حمل و نقل ریلی هستند و متاسفانه در یک دهه اخیر سهم دولت در این عرصه کاهش پیدا کرده است و دولت نقش خودرا در تامین منابع برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده است.

شهردار منطقه ۲۲ اظهار داشت: دولت مکلف شده بود که ۵۰ درصد هزینه های ساخت مترو را بپردازد اما این مساله در تهران حداقل محقق نشده است و در تهران کمتر از ۳۰ درصد از موظفی خودرا انجام داده است. در شهر تهران یکی از موضوعات مهم شهر و اولویت های مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی بوده است و این روزها هم خبرهای خوبی در این عرصه به گوش می رسد. منطقه ۲۲ از ظرفیت استفاده از اوراق مشارکت برخوردارست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نیز اشاره نمود و اظهار داشت: مهمترین مسئله در منطقه ۲۲ تعیین تکلیف حوزه شهرسازی بود که در تصویب طرح تفصیلی در شورای شهرسازی و معماری و شورای شهر، سیستم حمل و نقل عمومی محور توسعه شهری قرار گرفته و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ساختار حمل و نقل عمومی طراحی و تصویب شده است.

نوذرپور درباره تامین منابع مالی اجرای طرح اظهار داشت: برای اجرای این طرح علاوه بر مطالعه و کارهای مهندسی و همکاری دوستان که در شرکت مترو خواهیم داشت، بحث تامین مالی از اهمیت زیادی برخوردارست. از انجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی داشته و دارد، باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش خصوصی استفاده نمائیم.

وی افزود: سال قبل با حضور معاون وقت حمل و نقل بحث ساخت مترو در منطقه ۲۲ آغاز و جلساتی با ذینفعان اجرا شد. در صورتیکه الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریعتر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود ذینفعان مهم منطقه اعلام آمادگی کرده اند که قسمتی از هزینه های راه اندازی و یا ایجاد مجتمع های ایستگاهی را به عهده بگیرند.

شهردار منطقه ۲۲ اشاره کرد: استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده است که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه ۲۲ لحاظ شود. اولویت اجرای خط ۱۰ در منطقه ۲۲، ایستگاه کوهسار تا دریاچه است، باتوجه به مطالعات طرح تفصیلی که نشان میدهد اگر در افق طرح جامع تهران در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه ۲۲ اجرا نشود، متوسط سرعت ماشین ها کمتر از حوزه مرکزی شهر تهران خواهد شد و ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه می شویم.



1399/05/08
21:27:45
5.0 / 5
1624
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد