سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی:

دست تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو بسته است

دست تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو بسته است

به گزارش بكسیها سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی اظهار داشت: با عنایت به این كه سقف قیمت خودرو ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نمی باشد، دست سازمان تعزیرات حكومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.



به گزارش بکسیها به نقل از مهر، سید یاسر رایگانی در ارتباط تصویری با برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما اضافه کرد: زمانی گران فروشی مصداق پیدا می کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.
وی افزود: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متأسفانه با عنایت به این که سقف قیمت، مشخص نشده است نمی توانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین نماییم هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است ازاین رو از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی بعنوان گرانفرشی، بسته است.
رایگانی اظهار داشت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان داده است نه خودروساز از این قیمت ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده ای بعنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آنها می رود.
وی اضافه کرد: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پرونده هایی هستند که برای ما شفاف بودند و به سادگی توانستیم با آنها برخورد نماییم، اما در وضعیت کنونی با عنایت به این که سقف قیمتی خودرو ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نمی باشد، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.
رایگانی افزود: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی بر مبنای ابلاغیه های ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو هم شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گرانفروشی خودرو معلوم نیست.
رئیس شورای رقابت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه وظیفه این شورا، تنظیم دستورالعمل قیمت است، اظهار داشت: این شورا تلاش می کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف کننده واقعی برسد.
رضا شیوا افزود: از اردیبهشت سال جاری که مسئولیت تنظیم دستورالعمل قیمت از وزارت صمت، باردیگر به شورای رقابت برگردانده شد، حدود ۱۴ ماه قبل از آن هیچکدام از خودرو ها افزایش قیمتی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل را برای همه خودرو ها صادر کردیم، اظهار داشت: قیمت هایی را که اعلام کردیم هم برای مصرف کننده و هم تولید کننده، عادلانه است.
شیوا با اشاره به اینکه قیمت اعلامی ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد، اضافه کرد: وظیفه شورای رقابت این است که در مقابل کالاهای انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند ازاین رو شرط های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این وجود مشخص نیست که آیا همه کسانی که در قرعه کشی برنده می شوند متقاضی واقعی خودرو ها هستند یا نه؟
رئیس شورای رقابت اظهار داشت: حالا سود منطقی، حدود ۱۰ درصد و هزینه مالی حداکثر تا ۵ درصد را برای خودرو سازان و هزینه معاملات به دلیل وضع فوق العاده کنونی را در نظر گرفتیم و کاهش ۲ و نیم درصد بهره وری را انجام ندادیم و فعلاً با عنایت به وضع ویژه کنونی، کیفیت را هم دست نگه داشتیم.
شیوا اضافه کرد: خودروسازان، ۱۷ درصد سود تعیین کرده بود، اما شورای رقابت، ۱۰ درصد سود و ۵ درصد هم هزینه مالی در نظر گرفت ازاین رو اختلاف زیادی با خواسته های خودروسازان نداریم.
وی با اشاره به اینکه محاسبه تورم با بانک مرکزی است، افزود: انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه خود، کالا داشته باشد به همین علت افزایش ها را برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفتیم.
شیوا با اشاره به اینکه وضع کشور و ارتباط ما با خارج، ویژه است، افزود: از نظر علمی و محاسباتی، امکان قیمت گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد و نمی گردد هر ماه قیمت ها را تغییر داد.
معاون امور صنایع وزارت صمت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار همچون وظایف وزارت صمت است، اظهار داشت: تولید خودرو در کشورمان تا ۱۶ شهریور سال جاری رشد داشت و سال جاری ۳۹۹ هزار دستگاه تولید کردیم در حالیکه این رقم، سال گذشته ۳۳۵ هزار دستگاه بوده است.
امسال از ۳۹۹ هزار دستگاه خودروی تولید شده، ۳۲۴ هزار دستگاه تحویل شده است و خودرو های ناقصی که تولید کردیم نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کمتر بوده است.
مهدی صادقی نیارکی اضافه کرد: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهاده های تولید به صورت روزانه خرید می شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده های مصرفی با قیمت های روز خریداری می شود و دیگر نهاده ها هم تابعی از نرخ ارز است.
وی با اشاره به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می کند، اظهار داشت: هزینه های مالی در یکی از شرکت های خودروساز، ۱۶ درصد و در دیگری حدود ۹ درصد است، اما شورای رقابت، هزینه های مالی هر کدام از این شرکت ها را ۵ درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان داده است.
صادقی با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی تر و واقعی تر است، اضافه کرد: روش قرعه کشی خودرو ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ناچاریم در فرایند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی نماییم و خودرو های تولیدی را به آنها اختصاص دهیم.
مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو هم در ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: اولین اثر بدعت قیمت گذاری هر سه ماه خودرو، تحریک و التهاب بازار آزاد است.
وی اضافه کرد: قرار بر این شد شورای رقابت هزینه تمام شده محصولات را محاسبه و سود متعارفی را برای شرکت های لحاظ کند و سپس کسی در بازار حق فروش ۱۰ درصد بالاتر از آنرا نداشته باشد، اما این اتفاق در بازار رخ نداده است.
شجاعی با تائید اینکه وحدت رویه در قیمت گذاری شورای رقابت بین خودرو ها دیده نمی گردد، افزود: در قیمت گذاری ها باید بازبینی شود.
کارشناس بازار خودرو در ادامه این برنامه درباره موفق بودن الگوی قرعه کشی خودرو در بازار اضافه کرد: سیاست گذاری متناقض در مبحث قرعه کشی خودرو مشکل ساز شده است و در قرعه کشی خودرو سود مشارکت صفر و خودرو ساز هر سه ماه قیمت محصولات خویش را بالا می برد.
وی درباره قیمت گذاری خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات اظهار داشت: زمانی که پیش خریداران تأخیر قابل توجهی در تحویل خودرو داشتند و از سویی با قیمت های فعلی خودروسازان مواجه می شوند موج نارضایتی به وجود می آید.
شیوا اظهار داشت: از زمانی که قرعه کشی خودرو شروع شد شکایت های مردمی حذف شده و قرعه کشی خودرو بهترین مدل در شرایط فعلی است.
وی درباره خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات اضافه کرد: دناپلاس توربوشارژ اتومات با دنا پلاس حدود ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و در دنا پلاس توربوشارژ اتومات حداقل سی قطعه نسبت به دنا پلاس اضافه شده که قیمت این قطعات توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده است.
رئیس شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو های جدید هم اظهار داشت: این خودرو ها هنوز به بازار نیامده، ولی به محض ورود قیمت گذاری خواهند شد.
صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار داشت: در سال ۹۵ خودروسازان بدون قرعه کشی با وام پرداختی از جانب آنها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو بوجود آمده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه های بسیار متغیری در آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود اساسا متقاضیان واقعی وارد می شوند.
وی درباره تنوع تولید خودرو هم اظهار داشت: هم اکنون دو پلت فرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلت فرم ها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.
صادقی با اشاره به اینکه شرکت سایپا نخستین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه می کند هم اضافه کرد: این خودرو در سال آینده در کلاس های مختلف عرضه خواهد شد و همینطور در شرکت ایران خودرو تولید خودرو های جدید در حال انجام می باشد.
وی افزود: به واسطه اینکه ۳۵ رشته فعالیت در رابطه با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو نخستین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.
معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار داشت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز ۳۴۳ هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت هم اکنون ۴۱ هزار دستگاه می باشد، ولی پارسال در همین زمان، تعهدات این شرکت ۳۹۲ هزار دستگاه بوده که معوقات آن ۱۷۹ هزار دستگاه بوده است.
صادقی افزود: تلاش صنعت کشور، قطعه سازان و سیاست گذاران باعث مرتفع ساختن ۷۷ درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همینطور یک ظرفیت مازاد در شش ماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: کل تعهدات شرکت سایپا پارسال ۴۵۰ هزار دستگاه بوده و سال جاری ۳۹۰ هزار دستگاه می باشد و تعهدات معوق سال قبل این شرکت ۲۴۰ هزار دستگاه بوده که هم اکنون به ۷۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.
صادقی افزود: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و اساسا این قیمت ها شکسته خواهد شد.
وی تاکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتما زیان خواهند کرد.
معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار داشت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی می باشد که با دستور قضائی سایت های قیمت گذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام برخی از صفحات که دارای دنبال کنندگان بالا هستند هر روز مبادرت به قیمت سازی می کنند.


منبع:

1399/06/18
09:52:28
5.0 / 5
930
تگهای خبر: اپل , تلفن , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد