معاون شهردار تهران در رویداد بین المللی كلیماتون ۲۰۲۰ مطرح كرد؛

استفاده از اتوبوس و موتورسیكلت برقی در دستور كار قرار گرفت

استفاده از اتوبوس و موتورسیكلت برقی در دستور كار قرار گرفت

معاون شهردار تهران به تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل ترافیك به منظور كاهش گازهای گلخانه ای پرداخت.


به گزارش بکسیها به نقل از مهر، سید مناف هاشمی در حاشیه برگزاری رویداد بین المللی کلیماتون ۲۰۲۰ و در وبینار حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا ضمن اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل پاک و به تبع آن مدیریت گره های ترافیکی در پایتخت مهمترین خواسته ی پایتخت نشینان است اظهار داشت: کثرت خودرو ها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل، ناوگان فرسوده انتشار گازهای گلخانه ای و به تبع همه موارد آلودگی هوا در شهر تهران سبب شده تهران در راه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش رود، از این جهت مبحث کاهش گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین یک لزوم اجتناب ناپذیر است. وی عنوان کرد: یکی از شاخصهای اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدتر کردن حمل و نقل عمومی در شهرها اعلام شده است. چونکه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش های شهری همچون ترافیک و آلودگی هوا دارد. ازاین رو بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهرها به حساب می آید. به قول هاشمی استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تاثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کلانِ برای تحقق شهرِ انسان محور و توسعه حمل و نقل پاک و هوشمندسازی شهر یکی از برنامه های اصلی این معاونت حمل و نقل و ترافیک است. معاون شهردار تهران وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل عمومی را شرح داد و اظهار داشت: شهر تهران ۲۵۰ کیلومتر مترو و ۱۵۰۷ دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا) بیشتر از ۲ میلیون سفر درون شهری را مدیریت می کند. این در شرایطی است که نیاز امروز شهر ۳ هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط ۶ و ۷ مترو هم به صورت کامل به بهره برداری برسد ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان مورد نیاز است. هاشمی افزود: توسعه نهایی خطوط مترو که بر مبنای برنامه جامع حمل و نقل ریلی نوشته شده است ۲۵۰ کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود این در شرایطی است که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند ۱ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.

به گفته هاشمی تهران ۶ هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیشتر از ۳۷۰۰ دستگاه آن فرسوده است این در شرایطی است که نیاز امروز پایتخت ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و نوسازی این ناوگان هم ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معاون شهردار تهران اظهار داشت: حل دو مسئله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده پردازان است. معتقدم تحقق یک حمل و نقل ایده آل و پاک نیازمند منابع مالی در بودجه سالانه کشور است. معاون حمل و نقل، ترافیک با تکیه بر اینکه مبحث حمل و نقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست اظهار داشت: در طول ۱۰ سال قبل انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بوده ایم که امروز کار را سخت کرده است، در طول سالهای اخیر شهرداری تهران برای حمل و نقل پاک بودجه خوبی را پیشبینی و برنامه های کلانی را اجرا کرده است که آن از دست می توان به توسعه خطوط ۱۰ گانه بی ار تی، راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در شهر اشاره نمود. حالا ۸ میلیون سفر (در ایام فارغ از کرونا) ۸ میلیون سفر در شهر تهران به واسطه حمل و نقل عمومی مدیریت می شود که اگر تمامی برنامه های در طول ۱۰ سال قبل با منابع مالی محقق می شد امروز ۱۲ میلیون سفر در شهر تهران از راه ناوگان عمومی شهر صورت می گرفت. معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه های توسعه ای مدیریت شهری در زمینه ناوگان عمومی پاک اشاره نمود و اظهار داشت: استفاده از اتوبوس های برقی، موتور سیکلت های برقی در دستور کار است به طوریکه در این حوزه با مجموعه های استارآپی وارد مذاکره شده ایم. هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران عزم خویش را بر توسعه حمل و نقل پاک بر مبنای یک برنامه ی میان مدت جزم کرده است خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر رویکرد حاکم بر شهرهای پیشرفته دنیا، توجه و تاکید به شهر انسان محور و به تبع آن حمل و نقل انسان محور است. در جهت نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل پاک همزمان با تقویت حمل و نقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.


منبع:

1399/09/11
23:41:25
5.0 / 5
750
تگهای خبر: دستگاه , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد