مناف هاشمی:

بودجه دولت تنها برای ساخت ۴۸ متر، مترو كافی است

بودجه دولت تنها برای ساخت ۴۸ متر، مترو كافی است

بکسیها: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از توجه دولت ها به حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بخصوص کلانشهر تهران طی ۱۰ سال گذشته، اظهار داشت: در حوزه عمرانی مترو پارسال و درلایحه بودجه سال آینده ۶۲ میلیارد تومان لحاظ شده که تنها برای ساخت ۴۸ متر، مترو کافی است.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، سید مناف هاشمی ضمن تبریک ۲۶ آذر ماه و گرامیداشت روز حمل و نقل به تمام زحمتکشان این عرضه و قدردانی از همراهی مردم شریف تهران اظهار داشت: بی گمان شهرداری ها به تنهایی و صرفاً از محل درآمدهای حاصل نمی توانند زیر ساخت های لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم نمایند.
وی با تکیه بر اینکه انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حمل و نقل کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است به قوانین مختلف بالادستی همچون قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال ۸۸، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ اشاره نمود و اظهار داشت: در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده؛ اما متاسفانه تابحال عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به مصوبه ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است، اظهار داشت: انتظار میرود با عنایت به فرسودگی ناوگان در تهران، ۵۰ درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضراز مجموع نزدیک به ۵۶۰۰ دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد۳۴۰۰ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای ۱۲ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیشتر از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینه های جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوس ها را شاهد خواهیم بود. شهر تهران بر مبنای اسناد بالادستی به حداقل۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شودکه البته با عنایت به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه تا آخر سال ۱۴۰۰ امری اجتناب ناپذیراست.
وی با اشاره به اینکه تهران به ۲۵۰ کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد، افزود: ساخت ۲۵۰ کیلومتر مترو و تأمین ۱۵۰۰ واگن برای خطوط متروی تهران ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نشود در آینده ای نه چندان دور، مترو را هم مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد های ذیربط بررسی شود خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در ۱۰ سال قبل به آن نگاه نماییم باید سالی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفت که عملا چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از جانب شهرداری و ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد و به اندازه ی یک دهم نیاز شهر را محقق کرده ایم.
هاشمی افزود: حمل و نقل عمومی حق مردم بخصوص قشر متوسط جامعه است و طی دو سال قبل بودجه شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت بهره برداری متروی تهران و ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم از راه اوراق مشارکت و منابع خود در بحث راه اندازی تونل و توسعه مترو هزینه کرده ولی ببینیم دولت چقدر کمک کرده؟ در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیط مترو دریافت کرده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است ؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبت های خود اظهار نمود: در حوزه عمرانی مترو پارسال و در لایحه بودجه سال آینده ۶۲ میلیارد تومان لحاظ شده که من از نماینده دولت سوال میکنم ؟با این بودجه چند متر، مترو می توان ساخت؟ این درحالیست که در بودجه شهرداری تهران ۷۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایت های شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیشتر از ۵۰ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
وی با انتقاد از توجه دولت ها به حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بخصوص کلانشهر تهران طی ۱۰ سال گذشته اظهار داشت: در حوزه عمرانی مترو پارسال و درلایحه بودجه سال آینده ۶۲ میلیارد تومان لحاظ شده که تنها برای ساخت ۴۸ متر، مترو کافی است.
معاون شهردار تهران اظهار داشت: در یکسال گذشته حداقل ۵۰ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این عرصه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را می گذرانیم؛ اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهرداری هم کم شده، هزینه های ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولت ها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره ی قبل در این عرصه خوب نظارت نکرده است.
ایشان در ادامه به قانون جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره نمود و اظهار داشت: برابر(ماده ۲۳) این قانون ۶۰ درصد از مبالغ جرایم متعلق به شهرداری ها است بر این اساس پارسال می بایست ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت می کردیم که تا این لحظه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان دریافت کردیم که آن هم بخشی به صورت غیر نقد بوده است. پیشبینی ما این است که قریب به ۱۸۰۰ میلیارد تومان جریمه امسال داشته باشیم و سهم تهران بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که متاسفانه در لایحه پیشنهادی بودجه توجهی به آن نشده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ریالی بابت یارانه بلیت از جانب دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است. خاطرنشان کرد: نیت از گفتن این صحبت ها گله گذاری نیست اما معتقدم باید در کنار هم و با هم موارد را جلو ببریم، ولیکن اگر حقیقت ها بازگو نشود و انتظارات روی هم انباشته شود به مردم جفا کرده ایم.
بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل، ترافیک شهرداری تهران؛ هاشمی در انتها اظهار نمود: گرچه زحمات این دولت قابل تقدیر است ولی عقب ماندگی گذشته را با این ارقام نمی توان جبران کرد، به طور مثال دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ یارانه بلیت را ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعلام نموده ولی نیاز فعلی شهر تهران ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که این سهم دولت می باشد و اگر بخواهیم سهم مردم را هم بین شهرداری و دولت تقسیم نماییم، سهم دولت ۴۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. اگر بخواهم واضح بگویم با این ارقام نمی توانیم حمل و نقل عمومی که طی ۱۰ سال از آن غفلت کردیم را سامان بخشیم.




منبع:

1399/09/26
13:48:19
5.0 / 5
165
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد