راهكارهای نماینده تهران برای كنترل آلودگی هوا

راهكارهای نماینده تهران برای كنترل آلودگی هوا

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اصرار کرد که ورود قوه قضاییه و تعیین جرم برای دستگاه های مسئول درآلودگی هوا، تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس و توجه به حمل و نقل عمومی در تهران سه راهکار کلیدی برای کنترل آلودگی هوا خصوصاً در تهران است.


اقبال شاکری در گفت و گو با ایسنا، درباره دلیلهای آلودگی هوای کلانشهرها و ضرورت مدیریت این موضوع، بیان کرد: متاسفانه مسئله آلودگی هوا به یک قصه پر غصه دردآلود تبدیل گشته است. از نظر بنده منشاء این آلودگی به دو مسئله باز می گردد. یکی از آنها عدم مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی این امر است. دستگاه های اجرائی مختلفی در این عرصه شامل خودروسازان، تامین کنندگان سوخت و مصرف کنندگان نقش دارند که هرکدام برای کنترل این وضعیت مسئولیتی برعهده دارند.
وی در ادامه اظهار نمود: اما متاسفانه عدم وجود مدیریت یکپارچه سبب شده این افراد در اجرای مسئولیت و نقش خود کوتاهی و کارشکنی کرده و هیچ دستگاه مسئولی هم وجود ندارد که این حوزه ها را بازخواست کند.
وی با اشاره به ورود قوه قضاییه به این مساله اظهار داشت: قوه قضاییه باتوجه به کوتاهی و ترک فعل هر بخش، برای آنها باید تعیین جرم کند تا هر بخش سر جای خود نشسته و وظایف و نقش خودرا برای کنترل آلودگی هوا اجرائی کنند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: از طرف دیگر بنده کاری به عملکرد شهرداری و شورای شهر فعلی و ضعیف یا قوی بودن آن ندارم اما معتقدم که باید تمام اختیارات مدیریتی در هر کلانشهری به یک شهردار قدرتمند داده شود تا هیچکس نتواند در شهر فعالیتی بدون هماهنگی و مجوز مدیریت شهری داشته باشد. متاسفانه این روزها شاهد می باشیم هرکس هرفعالیتی که می خواهد در شهر راه می اندازد و برای خود جانمایی نیز انجام می دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اشاره کرد: حالا در مجلس در حال بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری هستیم. متاسفانه دولت که قرار بود لایحه مدیریت یکپارچه شهری را به مجلس ارائه کند، دراین زمینه کوتاهی کرده است و الان به صورت طرح در مجلس مطرح است. ما به دنبال تصویب آن در مجلس هستیم چونکه با تصویب آن یک نفر در کلانشهرها باید درباب مسائل مدیریتی پاسخگو باشد.
شاکری در ادامه با اشاره به نقش مدیریت یکپارچه شهری در حل مسائل کلانشهرها، اشاره کرد: با تصویب این طرح حداقل می توان یک نفر را درباب وضعیت حمل و نقل شهری، آب و فاضلاب شهری، جایگاه های سوخت، تردد موتورسیکلت و خودرو های فرسوده، آلودگی های زیست محیطی خصوصاً آلودگی هوا بازخواست کرد. در حقیقت شهردار در قامت یک مدیر شهری در تمام این حوزه ها پاسخگو می شود و با تصویب آن نقش مدیریت شهری برای همه روشن است و او باید پاسخگو باشد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در آخر با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت برای کنترل آلودگی کلانشهرها خصوصاً تهران، اضافه کرد: نوسازی حمل و نقل عمومی محور اصلی کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت است. متاسفانه چندین سال است که حتی یک واگن یا یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی داده نشده است. اضافه کردن ۱۶۰۰ واگن به مترو در تهران می تواند ۷/۵ میلیون نفر را در روز جابجا کند که خود تاثیر به سزایی در افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا دارد. بطور میاینگین باید ۴ تا ۵ هزار اتوبوس نیز به ناوگان بی ار تی در تهران اضافه شود. این اقدامات در حوزه حمل و نقل عمومی هرچه سریعتر صورت گیرد نقش مسکنی بر کنترل آلودگی هوا در تهران و کاهش هزینه های درمان دارد.



1399/10/16
12:11:56
0.0 / 5
384
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد