نائب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خواستار شد
لزوم اقدام قوه قضاییه برای احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام نماید و از رئیس مجلس شورای اسلامی که 12 سال شهردار تهران بود و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده اند توقع دارم به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی، ایفای نقش عادلانه کند.
به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، سیدحسن رسولی در نطق قبل از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره سهم و جایگاه حمل و نقل عمومی درون شهری تهران در بودجه و سیاست های مالی دولت با تسلیت سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همین طور گرامیداشت یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: برمبنای مطالعات و نظرخواهی عمومی به عمل آمده از شهروندان تهران، آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو" ابر چالش" امروز و روز گذشته تهران به شمار می روند. بر این اساس و با بهره گیری از فرصت کوتاه در اختیار، گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمت افکار عمومی تقدیم می کنم.
وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل ریلی مسافر درون شهری که سبز و پاک، ایمن و انبوه بر است، مناسب ترین سازوکار حمل و نقل شهری است. هم اکنون ۲۵۰ کیلومتر خطوط قطار شهری راه اندازی شده است. ایستگاههای قابل بهره برداری تا آخر سال ۹۹ از ۱۲۷ به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت. ۱۵۲۰ دستگاه واگن در حال سیر و حرکت است. با این ظرفیت فعال، توان حمل و نقل حدود ۲ میلیون نفر – سفر شهری وجود دارد (البته طی یکسال اخیر بدلیل کرونا این ظرفیت به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه کاهش یافته است).
وی افزود: برای افزایش این ظرفیت به ۵ میلیون نفر – سفر شهری می بایست ۱۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود. با لیست بهاء کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است. طی ۲۰ سال قبل مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی از قبیل قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و غیره، تکالیفی چون تقبل ۵۰ درصد هزینه توسعه و ۳۰ درصد یارانه بلیط مترو را برای دولت تعیین کرده است. در همه کشورها بدلیل بالا بودن هزینه های مترو، سهم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این حوزه از محل منابع عمومی تامین می گردد. چونکه بازگشت سرمایه این صنعت در اقتصاد ملی و کلان متبلور می یابد. به عبارتی توجیه اقتصادی این میزان سرمایه گذاری در قالب اقتصاد بنگاهی تحقق-پذیر نیست.
وی بیان کرد: ارتقاء ظرفیت مترو به مرز ۱۰ میلیون نفر- سفر شهری که به شرط تحقق، قریب به ۸۰ درصد جابجایی شهری را جوابگو خواهد بود، نیازمند طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و ۳۰۰۰ دستگاه واگن است و با رسیدن به این نقطه هدف تهران شهری پاک و زیست پذیر از حیث آلاینده های سیار خواهد بود.
بگفته وی، امروز ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت می نمایند. ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط BRT را عهده دار است. حداقل نیاز شهر ۱۰هزار دستگاه اتوبوس است. با نوسازی و بهسازی، متوسط دوره ی کارکرد اتوبوس ها می بایست به حداکثر ۸ سال کم شود.
وی افزود: متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دوکابین گازسوز ۵/۵ میلیارد تومان است. مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت می کنند. تامین دو سوم باقیمانده قانوناً بصورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است. شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت می کند. هم اکنون ۸۰۰۰۰ خودروی تاکسی در تهران فعالیت دارند. متوسط عمر تاکسی بصورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح ۱۲.۵ سال است. ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسوده اند. متاسفانه تاکسی هایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله نیز در تهران فعالیت دارند و دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد.
رسولی اشاره کرد: از محل درآمدهای شهرداری و بصورت وجوه اداره شده، تاکسیرانان زحمتکش از تسهیلات بانکی کم بهره برای نوسازی خودروی خویش استفاده می نمایند. افزایش سریع قیمت خودرو از طرف خودروسازان سبب شده که باوجود پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بهاء خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در پروسه نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم. سالیانه ۱۰۰۰۰ دستگاه بایستی نوسازی شوند. برای سال جاری نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی هدف گذاری شده که تا کنون ۲۲۰ تاکسی با خودروی نو جایگزین شده است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تحلیل مواضع و رفتار دولت در قبال مصائب پایتخت نیز اعلام نمود: هزینه طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر به طور متوسط ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود. طی سه سال قبل این رقم ۴ برابر شده است، در آغاز دوره پنجم شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود. با این وجود دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی پایتخت پیشنهاد کرده است. ۶۴ میلیارد تومان!! با این رقم امکان اجرای ۶۴ متر خط مترو امکانپذیر است.
وی افزود: به یاد داریم دولت تحت فشارهای وارده سه سال قبل حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارات وارده به سپرده گذاران از طرف بعضی از موسسات مالی و اعتباری قدرتمند را پرداخت کرد. اَین تذهبون؟ کجا می روید؟ کجاست عدالتی که نسل ما به دنبال آن بود؟ طی ده سال قبل از طرف وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل نگردیده است. امسال باوجود تنگناهای شدید مالی، از طرف حوزه مدیریت شهری پایتخت قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه نیز تحویل ناوگان شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس پیش بینی شده است. یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و ۵ دستگاه برای پایتخت ۱۵ میلیونی.
رسولی اشاره کرد: قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن سازی تهران که سهام آن مشترکاً به شهرداری تهران و شرکت طرف چینی متعلق می باشد، به سبب تحریم طی ۵ سال اخیر تا کنون عملیاتی نشده است. همین طور اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژه ی شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. اتمام این پروژه حداقل مبالغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی به وقوع پیوسته در تهران، بعد از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور می بایست بمنظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود، عنوان کرد: دولت در اقدامی خلاف بین شرع و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتی های سالهای اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده است، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این حق الناس را پرداخت کرده است. پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است. در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. میزان تخصیص آن نیز نامعلوم است. به بیانی دیگر مبالغ پرداخت نشده مورد دخل و تصرف غیرقانونی دولت واقع می شود.
رسولی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) در پیش گیری از شیوع بیماری کرونا پیش قدم بوده و است، اظهار داشت: تحت تاثیر این بحران درآمدهای شهرداری به میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش و هزینه های آن به همین میزان افزایش یافته است. همین طور دولت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به این منظور برداشت کرده، از منابع عمومی کشور نیز اعتبارات قابل توجهی در اختیار دارند. با این وجود و با کمال تاسف حتی یک ریال از این منابع را تا کنون به شهرداری کمک نکرده اند.!!؟
رسولی افزود: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است. شهروندان تهرانی که تمام هزینه های مشهود و نامرئی ایفای نقش پایتختی را پرداخت می کنند. حقوق و انتظاراتی به حق دارند. آلودگی هوای ناشی از قصور و تقصیر دست اندرکاران اجرای قانون هوای پاک و سایر اسناد بالادستی قانونی مربوطه، سلامت مردم را بیشتر از کرونا در معرض تهدیدات اساسی قرار داده است. حمل و نقل عمومی تهران امری حاکمیتی است. ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش و آقای شهردار که مستقیم و غیرمستقیم با آراء میلیونی شما شهروندان شریف انتخاب شده ایم، در قبال انتخاب و اعتماد شما عزیزان مسئولیت داریم که باوجود کاهش شدید درآمدها و افزایش سرسام آور هزینه ها و تحمل تمام بی مهری های جاری با پاکدستی و صرفه جویی شهر را اداره نماییم و به فضل پروردگار و پشتوانه شما عزیزان نخواهیم گذاشت با بروز اختلال احتمالی در پروسه ارائه ۱۰۰۰ نوع خدمت وظیفه شهرداری بحرانی در اداره شهر به وقوع بپیوندد. با این وجود از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام نماید.
وی ادامه داد: همین طور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان تهران استدعا و انتظار دارم به نمایندگی از حقوق ملت در رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با تجدید نظر اساسی در ردیف ها و تبصره ها از تداوم ظلم های پیش گفته به شهر ها به ویژه تهران جلوگیری قانونی کند.
وی خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده اند، اظهار داشت: توقع دارم با بهره گیری از تجارب و اشراف کامل خویش امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته اند، با آگاهی کامل و به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه نمایند که رضایت خالق و خلق را فراهم سازد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب