با بهره برداری از پایانه های جدید در سال ۱۴۰۰ محقق می شود

امكان كاهش سر فاصله حركتی قطارها در خطوط ۳ و ۴

امكان كاهش سر فاصله حركتی قطارها در خطوط ۳ و ۴

به گزارش بکسیها، با گذشت ۲۲ سال از افتتاح نخستین ایستگاههای شبکه متروی پایتخت، هنوز این سیستم حمل و نقل درون شهری از کمبود شدید پایانه و پارکینگ رنج می برد و اگر در دوره جدید مدیریت شهری فکری برای این قضیه مهم نمی شد، شاید در سال های نه چندان دور آینده، بهره برداری حداکثری از ناوگان قطارهای شهری به بن بست جدی بر می خورد.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، با عنایت به حجم عظیم تردد روزانه ۱۴۰ رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با توجه به این مورد که شبکه موجود از کمبود حداقل ۱۵۰۰ دستگاه واگن رنج برده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و نیازمند تعمیرات نوبه ای و دوره ای می باشد.
بهترین راهکار برای عرضه سرویسهای تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهره گیری از پایانه های مستقل در هر خط است. هم اکنون ۵ پایانه و پارکینگ فتح آباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط۲)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط۴) و پایانه و پارکینگ مهرشهر (در خط ۵ ) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در شرایطی است که در طرحهای اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ ( در ابتدا و انتهای هر خط ) پیشبینی شده اما به دلایلی در سال های گذشته این امر محقق نشده است.
با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و باوجود مشکلات عدیده مالی، در کنار افتتاح ایستگاههای باقی مانده خطوط و رفع نقصها ایستگاههای بهره برداری شده، توجه به تکمیل و بهره برداری از پایانه ها و پارکینگ ها، یکی از اولویت های برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.
علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در این حوزه می گوید: برخلاف تصور بعضی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهره برداری از پایانه ها و پارکینگ های مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند اما سهل انگاری در این حوزه، مشکلات گوناگونی برای ادامه روند خدمت رسانی روزانه به مسافران هم اکنون و سال های آتی ایجاد خواهد نمود.
پایانه ها و پارکینگ ها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویس ها و تعمیرات دوره ای واگن ها هستند بلکه سبب کاهش سرفاصله حرکتی قطارها می شوند. هم اکنون به علت عدم تکمیل و راه اندازی پایانه های خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ تمام بار تعمیرات و نگهداری قطارهای این خطوط در دو پایانه فتح آباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانه ها بیشتر از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند. بنابراین طی سال های اخیر، باردیگر پرونده راه اندازی پایانه های خطوط را بازگشایی کردیم تا این پیش نیاز اساسی برای فراهم شدن امکان تداوم سطح کنونی خدمت رسانی به مسافران مترو فراهم گردد.
مدیرعامل شرکت مترو در توضیح اهم اقدامات اجرایی صورت گرفته در دوره کنونی مدیریت شهری اظهار داشت: فعلا مشغول ادامه عملیات اجرایی فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ هستیم و از سویی در همین خط، پارکینگ اکباتان بعنوان اولین پایانه زیرزمینی مترو کشور در حال تکمیل است که امیدوارم سال آینده با بهره برداری از پایانه های مذکور، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در خط ۴ فراهم آید.
امام در انتها صحبتهای خود به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه اندازی پایانه آزادگان در خط ۳ اشاره نمود و اضافه کرد: این پایانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار دیده شده است که فاز نخست آن در صورت تأمین بموقع منابع مالی، سال آینده قابل بهره برداری است.
طبق گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)، اضافه شدن پایانه ها و پارکینگ های جدید به شبکه مترو پایتخت، نگرانی ها از بابت توسعه زیرساخت های مترو و تعمیر و نگهداری به هنگام قطارها را کاهش داده و ایضا سرفاصله حرکتی قطارها در خطوط را خواهد کاست. البته ناگفته پرواضح است که در کنار راه اندازی پایانه ها و پارکینگ ها، افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت هم ضروریست تا از فشار وارد بر قطارهای محدود کنونی کاسته شود و ضریب ایمنی بهره برداری از شبکه موجود، متقابلا افزایش یابد.



1399/11/11
21:51:42
0.0 / 5
391
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد