مدیر كل میراث فرهنگی استان مركزی:

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراك مرمت نقاط اضطراری است

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراك مرمت نقاط اضطراری است

به گزارش بکسیها مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: مرمت نقاط اضطراری؛ اولویت 1400 مجموعه بازار تاریخی اراک است.



به گزارش بکسیها به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان درباب وضعیت بازار تاریخی اراک و روند مرمتی این مجموعه تاریخی، اظهار نمود: مجموعه بازار تاریخی اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار بنا شده و به لحاظ خاصیت های معماری یکی از بازارهای مطرح کشور شمرده می شود.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه از یک راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب در جهت شمالی- جنوبی و شرقی - غربی امتداد دارد، اظهار داشت: در این مجموعه تعداد ۲۰ سرا و تیمچه قرار دارد که به لحاظ فرم و پلان کاملاً از یکدیگر متمایز هستند.
مرزبان مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی سلطان آباد دانست و اضافه کرد: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی شمرده می شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آنرا قطع می کنند.
وی با اشاره به تهیه طرح جامع مرمت و احیا بازار که توسط مشاور در حال تدوین نهایی است و ملاکی برای مرمت بازار خواهد بود، بیان کرد: تا حالا تعدادی از سراها نظیر سرای مسگرها، حاج باشی، قسمتی از سرای آقایی، سرای نوذری، سرای اکبریان، قسمتی از سرای نو و دیگر سراها و همین طور کل بام راسته بازار با اندود کاهگل مرمت شده و تعدادی از طاق های لطمه دیده نیز مورد مرمت قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: «بام بازار در سال ۹۷ مورد مرمت اضطراری قرار گرفته و بطور کلی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد اما باتوجه به لزوم مرمت مستمر این بنای تاریخی، مرمت اساسی مجموعه در دستور کار قرار دارد.
مرزبان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ اجرای طرح مرمت بازار با مشارکت سایر دستگاهها نظیر شهرداری و اداره کل اوقاف و همین طور کسبه انجام می شود و ادامه مرمت های اضطراری نقاط خطر آفرین نیز در دستور کار خواهد بود.


منبع:

1399/12/28
14:06:53
0.0 / 5
480
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد