شمارش معكوس تا حركت قطار ملی روی ریل خودكفایی؛

ساخت قلب تپنده قطار ملی مترو به همت جهاد دانشگاهی

ساخت قلب تپنده قطار ملی مترو به همت جهاد دانشگاهی

بکسیها: فردا با حضور رئیس جمهور از پروژه مهم اولین قطار ملی مترو که با دانش بومی پژوهشگران کشور طراحی و ساخته شده است، رونمایی می شود. در این پروژه ملی، طراحی سیستم رانش که از آن بعنوان مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار نامبرده می شود، توسط پژوهشگران و مهندسان جهاد دانشگاهی انجام شده است.



به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، از حدود هفت سال قبل، بحث ساخت قطارهای مترو بعنوان یکی از نیازهای مهم کشور عنوان شد. با عنایت به پتانسیل و ظرفیت بالای فناورانه جهاد دانشگاهی، فعالیت در زمینه دستیابی به دانش بومی سیستم رانش مترو در این مجموعه شروع شد.

فناوری اولیه سیستم رانش مترو سال ۱۳۹۷ در مجموعه جهاد دانشگاهی علم و صنعت طراحی و تکمیل شد. برای ساخت نمونه صنعتی سیستم رانش مترو و آزمایش آن، به پیاده ­سازی این سیستم در یک قطار کامل نیاز بود که قرارداد همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت مترو تهران و جهاد دانشگاهی، با هدف طراحی و ساخت یک قطار ۷ واگنه بر مبنای فناوری بومی در سال ۱۳۹۸ منعقد شد.



سیستم رانش، مغز و قلب یک قطار

سیستم رانش به لحاظ فناوری، پیچیده ترین قسمت قطار مترو به حساب می آید و در صنعت متروسازی از آن بعنوان مغز، قلب و ماهیچه های یک قطار نامبرده می شود و حدود ۳۰ درصد قیمت یک قطار را تشکیل می دهد. این سیستم شامل تمام بخش های سخت افزاری و نرم افزاری قطار است که وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی؛ کنترل و حفاظت و راهبری؛ حرکت و توقف قطار را برعهده دارند. ۲۰ دستگاه گیربکس؛ ۲۰ دستگاه موتور ترکشن؛ ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتورها؛ ۴ دستگاه تغذیه تجهیزات جانبی و یک ست کامل TCMS که کنترل و نظارت بر اجزای فوق را برعهده دارد، زیربخش های سیستم رانش هستند که توسط جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده است.

در این طرح ملی، تلاش جهاد دانشگاهی در این راه، اجرای پروژه طبق زمان بندی تعیین شده، با رعایت کامل استانداردهای بین المللی و برپایه دانش و فناوری بومی بوده است. بنا به قول مسؤلان حامی این طرح، جهاد دانشگاهی در این حوزه عملکرد بسیار خوبی داشته است که نشان دهنده ظرفیت بالای علمی و فناورانه این مجموعه دارد.

علی امام، مدیرعامل متروی تهران، به نقش جهاد دانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره کرده و با اشاره به اینکه این نهاد در زمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، تاکید کرد: از آنجایی که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، ۵ واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را هم انجام دهد که خوشبختانه این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه جویی ارزی شده است.



توجه به برون سپاری برخی فعالیت ها در جهاد دانشگاهی

دکتر حمیدرضا صادق ­محمدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت ضمن اشاره به ظرفیت های موجود در شرکتهای خصوصی تاکید کرد: این اعتقاد در جهاد دانشگاهی بعنوان یک مجموعه علمی و فناور وجود دارد که اگر توانمندی و امکانات مناسبی در شرکتهای خصوصی ایرانی وجود داشته باشد، بخشی از کارهای طرح ها و پروژه ­ها برون سپاری شده و از همکاری این مجموعه­ ها استفاده گردد.

سه شرکت دانش بنیان جستار دانش علم و صنعت، تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک، از پیمانکاران جهاد دانشگاهی در انجام پروژه سیستم رانش مترو هستند.



شمارش معکوس تا حرکت قطار ملی روی ریل خودکفایی

پروژه قطار ملی مترو به همت پژوهشگران شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ۱۸ شرکت دانش بنیان، تکمیل و به مرحله بهره برداری رسیده است. با هدف تولید انبوه قطار ملی مترو، مراحل تست گرم این قطار روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در خط تست پایانه فتح آباد با موفقیت انجام شد تا کشور، گام مهمی در راه خودکفایی در سیستم ریلی شهری بردارد. قطار ملی مترو بعنوان یک پروژه و افتخار ملی، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران در اسفند ۱۳۹۹ منعقد شد. این ۱۰۵ دستگاه قطار در واقع پروژه تولید انبوه قطار ملی مترو است که نمونه نخست آن با سطح ۸۵ درصد داخلی سازی قطعات، به سرانجام رسیده و رونمایی می شود. به قول پیروز حناچی، شهردار تهران، طرح عظیم قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو داخلی گام اول خودکفایی در واگن سازی است.



پروژه قطار ملی مترو، زمینه ساز خودکفایی و اشتغال

مدیرعامل متروی تهران در مورد دستاوردهای قطار ملی مترو اظهار داشت: ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همینطور سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن های مترو، صرفه جوئی ارزی، توسعه فعالیت شرکتهای دانش بنیان در رابطه با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن ساز و... بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.



با رفع تحریم ها نباید باردیگر متمایل به تولیدات خارجی نشویم

شاید نکته ای که خیلی از نخبگان و پژوهشگران کشور به آن اشاره و تاکید دارند، بازگشت به مسیر قبلی و واردات از خارج، در شرایط برداشته شدن تحریم ها است. باید به این نکته مهم توجه داشت که اتکا به ظرفیت و توان داخلی، علاوه بر کاهش وابستگی به خارج و خودکفایی در عرصه های مختلف، زمینه اشتغال هزاران نفر از جوانان کشور را فراهم می آورد.

دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در این حوزه معتقد است: باید استراتژی کشور مشخص باشد و اینطور نباشد که در شرایط تحریم به سمت تولیدکننده داخلی بیاییم و با رفع تحریم ها باردیگر بازار کشور واگذار شود. مسئولین باید در این گشایش (رفع احتمالی تحریم ها) که ایجاد خواهد شد، این مورد را مدنظر داشته باشند تا بتوانیم مسائل داخل کشور را برپایه توانمندی داخلی مدیریت کرده و رفاهی در حد و شأن مردم ایران ایجاد نماییم.

به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، اینکه کشور توانسته است با وجود تحریم های ظالمانه و سنگین، به همت پژوهشگران و محققان جوان خود، مشکلات را تاحدود زیادی حل و نیازهای کشور در زمینه های مختلف را مرتفع کند، نشان داده است که اساسا اعتماد به توان داخل، تکیه گاهی ایمن برای تأمین نیازهای کشور در شرایط تحریم و غیرتحریم خواهد بود.

امیدواریم اهمیت استفاده از ظرفیت و توان داخلی و اعتماد به نخبگان و پژوهشگران کشور، در قراردادهای آتی همچون در توافق ۲۵ ساله ایران و چین که مباحثی همچون توسعه خطوط ریلی، گسترش تولید مشترک واگن های مترو، سرمایه گذاری در خطوط متروی ۱۰ کلان شهر در آن مطرح گردیده است، مورد توجه جدی مسئولین کشور قرار گیرد.





منبع:

1400/01/18
12:16:47
0.0 / 5
787
تگهای خبر: پروژه , تكنولوژی , دستگاه , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد