اتمام عملیات آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس تهران

اتمام عملیات آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس تهران

به گزارش بکسیها مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران اظهار داشت: پهنه آبی مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس دارای مساحتی بیش از 130 هکتار است که هر ساله به سبب گرمای هوا، مقدار قابل توجهی از حجم آب دریاچه تبخیر می شود. تبخیر آب در فصل گرما موجب می شود که برای رساندن آب دریاچه به تراز مطلوب، آب مورد نیاز دریاچه بوسیله رودخانه فصلی کن تامین شود.


به گزارش بکسیها به نقل از ایسنا، فریدون رضوی کیا در تشریح روند عملیات آبگیری دریاچه شهدای خلیج فارس تهران اظهار داشت: در سال قبل به سبب گرمای هوا، آب دریاچه در کمترین مقدار خود یعنی در تراز ۹۸.۱۲۶۵ متر از سطح دریای آزاد قرار داشت و تا رسیدن به تراز مطلوب ۱۵۲ سانتی متر فاصله داشت.

وی با اعلان اینکه امسال بنا به تصمیم مدیریت ارشد شهرداری تهران و بمنظور استقرار مدیریت یکپارچه در مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس مسئولیت نگهداری و بهره برداری فنی تصفیه خانه دریاچه و تأسیسات و تجهیزات جانبی آن از سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران محول شد، اضافه کرد: بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد تامین آب با شرکت آب منطقه ای تهران، عملیات آبگیری از ۲۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع و تا روز ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ جمعاً به مدت ۴۷۷ ساعت و ۵۰ دقیقه به طول انجامید.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران افزود: امسال یک میلیون و هفتصد و پنجاه و هفت هزار و شصت و چهار متر مکعب آب از رودخانه کن و بعد از طی مسیر هفت کیلومتری کانال سرپوشیده و مراحل تصفیه، وارد پهنه آبی دریاچه شهدای خلیج فارس شد و بدین سان تراز آب دریاچه در سطح مطلوب یعنی تراز ۱۲۶۷/۵۰ متر از سطح دریای آزاد قرار گرفت.
رضوی کیا با اعلان اینکه امسال به سبب فعالیت تصفیه خانه ششم آب و فاضلاب تهران که در بالا دست بند کن قرار دارد، تنها چند ساعت از شبانه روز امکان هدایت آب رودخانه کن به لوله های انتقال آب فراهم می شد، عنوان کرد: تصفیه خانه ششم تهران در طول شبانه روز بیش از ۱۲ بار برای شست و شوی فیلترهای خود اقدام می کرد و همین موضوع موجب کدورت آب رودخانه کن می شد و عملاً امکان آبگیری ۲۴ ساعته را از همکاران ما سلب می کرد.
وی اشاره کرد: آب هدایت شده از رودخانه کن پیش از انتقال به پهنه آبی دریاچه، با هدف حفظ آبزیان و سازگاری با آب رودخانه و اکو سیستم دریاچه، در تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، تصفیه شده و بعد از انجام اقدامات فنی وارد دریاچه می شود و همین مورد سبب شده آب دریاچه به لحاظ زیست محیطی دارای کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی باشد. تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس با بهره گیری از به روز ترین امکانات و تجهیزات موجود در دنیا قادر می باشد با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب رودخانه کن را تصفیه کرده و در طول سال بصورت مستمر با پشتیبانی سیستم بازچرخانی آب، به بهبود کیفیت آب دریاچه بپردازد.
طبق گزارش روابط عمومی شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران، مجموعه فرهنگی، گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) یکی از پر مخاطب ترین مراکز گردشگری کلانشهر تهران است که همه روزه خصوصاً در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، میزبان هزاران نفر از گردشگران شهری از تهران و نقاط مختلف کشور خصوصاً استانهای همجوار مانند البرز و قزوین است.




منبع:

1401/01/20
11:43:47
0.0 / 5
576
تگهای خبر: كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد