سندی برای تحول، ۱۰

زنگ ورزش قالبی برای بیان اهداف سند تحول

زنگ ورزش قالبی برای بیان اهداف سند تحول

بکسیها: به گزارش بکسیها، تربیت بدنی علاوه بر این که بعنوان یکی از ساحت های تربیت شناخته می شود با این وجود محلی برای انتقال مفاهیم تمام ابعاد تربیتی است اما بیشتر مدارس با کمبود امکانات ورزشی مواجه اند.



به گزارش بکسیها به نقل از مهر؛ توجه به سلامتی و ورزش دانش آموزان یکی از ابعاد مورد توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
علی رغم این که بعضی از کارشناسان این مسئله را بیان می کنند که تربیت بدنی باید یکی از ابعاد و ساحت های تربیتی مورد توجه در سند باشد؛ با این وجود در سند قید شده است که توجه به ورزش باید در هر پنج ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه باشد.
یعنی ورزش بعنوان یک قالب برای توجه به تمامی ساحت های تربیتی شناخته شده است.
همچنین در نظام آموزشی بارها به ساحت تربیت زیستی و بدنی بعنوان ششمین ساحت در سند تحول اشاره شده است.
همچنین در قسمت دیگری از سند تحول، هدف از نگارش این سند، پرورش تربیت یافتگانی معرفی شده است که با ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی، به نیازهای جسمی و روانی خود و جامعه بر مبنای اصول برگرفته از نظام معیار اسلامی، پاسخ می دهند.
با این وجود کمتر از معلمان تربیت بدنی انتظار می رود ابعاد سند تحول را برای دانش آموزان تبیین کنند در حالیکه زنگ ورزش همیشه یکی از شیرین ترین ساعتهای حضور در مدارس برای دانش آموزان است و اگر مقرر است در مورد هر مطلب تربیتی با دانش آموزان صحبت شود؛ زنگ ورزش از زمان های مناسب برای این امر است.
نجمه نوغانی اردستانی معلم تربیت بدنی مقطع متوسطه اول در یکی از مدارس شهر تهران است که به علت توجه به سند تحول در کلاس های خود، بعنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است.
جالب این جاست که این معلم نمونه تا دو سال قبل یک معلم ماده ۲۸ ای بوده و رسمی نشده بود.
نوغانی اردستانی در گزارش بکسیها به نقل از مهر در مورد چگونگی توجه به سند تحول در زنگ های ورزش اظهار داشت: در ابتدا خدا را شکر می کنم که اول توانستم معلم شوم و سال جاری دومین سالی است که به صورت رسمی جزو معلمان هستم. من در ابتدا معلم ماده ۲۸ ای بودم و بعد از چندین سال که به صورت غیر رسمی در مدارس فعالیت می کردم رسمی شدم. از همان ابتدا تلاش کردم تجارب خویش را بالا ببرم و مهارت های خویش را افزایش دهم در تمام وبینارها شرکت کردم و تمام تلاش و همت خویش را روی این مساله گذاشتم که به شغل معلمی برسم شغلی بود که دوست داشتم اینروزها هم که در کلاس هستم خدا را شاکرم و همچنان تلاش می کنم رابطه خویش را با دانش آموزان بهتر کنم.
این معلم نمونه کشوری اضافه کرد: تلاش می کنم همچنان مطالعه مقالات پژوهشی خویش را ادامه دهم و ارتباطی که با بچه ها دارم و شادی که از آنها دارم و شادی که در آنها می بینم برای من پرارزش است. تلاش می کنم با تک تک بچه ها به صورت جداگانه در ارتباط باشم.
وی در پاسخ به این سؤال که ارتباط دوسویه بین معلم و دانش آموز چه تأثیری در تربیت کودک دارد اظهار داشت: یک ارتباط جداگانه بین معلم و دانش آموز تاثیر بسیار زیادی دارد. اما به همان میزان هم خیلی سخت است و کار معلم را خیلی سخت تر می کند چونکه معلم لازم است با روحیه های متفاوت، با خانواده ها و اخلاق های مختلف رو در رو شود. باید دانش آموز را درک کنیم؛ باید بدانیم با هر دانش آموز چگونه باید برخورد نماییم و با آن ارتباط برقرار نماییم. علم به این موارد بزرگترین نعمتی است که به یک معلم داده می شود تا بتواند کارش را درست انجام داد.
اردستانی زنگ های ورزش را از زمان های استثنایی برای ارتباط نزدیک با هر یک از دانش آموزان می داند و می گوید: دانش آموز شیطنت می کند بی نظمی می کند؛ اما اگر ارتباط مؤثر بین دانش آموز و معلم شکل بگیرد؛ کودک وارد مسیر تعلیم و تربیت می شود؛ معلم هم از کارش خسته نمی شود و لذت می برد.



این معلم نمونه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ۶ ساحت دارد و تربیت بدنی در هر ۶ ساحت دخیل است؛ اظهار داشت: چه در تربیت عبادی، چه تربیت اعتقادی، زیستی یا اقتصادی تربیت بدنی دخیل است.
طبق طرح درس ملی که نوشته شده است به نظرم یک معلم تربیت بدنی بسیار آسان می تواند این ساحت ها را در چارچوب زنگ ورزش به دانش آموزان ارائه نمایند. بر مبنای طرح درسهای ملی که امروز وجود دارد در زنگ ورزش و زنگ تربیت بدنی، ارتباطی که دانش آموز با خودش و با جهان پیرامون خود دارد مورد توجه قرار گرفته است.
اردستانی اضافه کرد: همه ساحت ها در طرح درس معلم جایگاه خویش را دارند اما زنگ ورزش محل بحث در مورد همه ساحت هاست. انتهای فعالیت ها دانش آموزان مسائل مطرح شده را به بحث می گذارند.
اینکه که امروز به چه نتایجی رسیدند؛ این که سلامتی تا چه میزان برای انسان مهم است؛ تفکر در مورد همه این ها از بندها و راهکارهای سند تحول است و ما می توانیم به سادگی آنرا نشان داده و عمل نماییم. میتوان در کلاس تربیت بدنی به صحبت در مورد همه این موارد رسیدگی شود.
مدارس دولتی در تأمین تجهیزات ورزشی با محدودیت مواجه هستند
وی با اشاره به اینکه من مطمئنم همه معلمین تربیت بدنی توجه خویش را نسبت به صنعت تحول نشان دادند اظهار داشت: سند تحول بنیادین از مواردی است که مورد توجه نظام آموزشی است. سال جاری خوشبختانه برخی تجهیزات لازم برای تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان به ما داده شده است اما در مدرسه ما تکمیل تجهیزات نیازمند هزینه صرف هزینه بوده است که آموزش و پرورش منطقه بخشی از آنرا پرداخت کرده است.
مدارس دولتی به طور عمده با کمبود امکانات ورزشی مواجهند و مشکلات مالی دارند؛ بنابراین مدیر مجبور می شود از راه مشارکت های مردمی هزینه های ضروری مدرسه را تأمین کند اگر امکانات بیشتر شود مسلماً خیلی راحتتر می توانیم کار نماییم امیدوارم با مرحله برسیم که بتوانیم راحتتر در کلاس های تربیت بدنی به اهداف سند تحول بپردازیم.


منبع:

1402/03/07
11:14:01
0.0 / 5
414
تگهای خبر: آموزش , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران بکسیها در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
بکسیها - اخبار اجتماعی
baxiha.ir - مالکیت معنوی سایت بکسیها متعلق به مالکین آن می باشد